تیتر خبرها

معرفی کتاب «رهبری بر فراز قرون » از شهيد آیت الله سيد محمد باقر صدر

شهید آیت الله سید محمد باقر صدر

در اين كتاب شهيد صدر به روش عقلي به شبهات و پرسشهايي در باره شخصيت مهدي موعود (عج) و قيام جهاني آن حضرت مطرح مي شود، پاسخ داده و از اين نظر بنيانگذار شيوه هاي نو در موضوع مهدويت مي باشد.

مقدمه شامل دو مبحث است:

1- روش شك آوران در گذشته و حال

2- روش موافقان، كه خود شامل دو بخش است:

الف. روش نقلي

ب. روش عقلي

در روش عقلي، شهيد صدر براي بحث خود، تصور روشني را درباره مهدويت و وجود ريشه هاي آن در ميراث ديني- انساني، نشان مي دهد، سپس به اصالت بخشيدن آن در تفكر اسلامي مي پردازد و مي¬گويد مهدويت در ديدگاه اسلام يك آرزو و خيال نيست كه احساسات را به بازي بگيرد و آرامش بخشي براي دردها و رنجهاي روحي او باشد چنانكه برخي از پژوهشگران پنداشته اند بلكه مهدي (عج) انساني زنده است كه با مردم زندگي مي كند و در درد و رنج ايشان شريك است و خود نيز ماند مردم منتظر روز موعود است.

اولين پرسشي كه شهيد صدر مطرح مي كند اين است كه چگونه مهدي انساني زنده است كه در بيشتر از ده قرن همعصر مردم گذشته بوده است و در آينده هم خواهد بود و اين عمر طولاني چگونه براي ايشان ممكن شده است؟ براي پاسخ به اين پرسش درباره اقسام امكان توضيحي داده مي شود مثل امكان عملي و علمي، منطقي و فلسفي و بعد سخن خود را اينطور خلاصه مي كند:’ اينكه عمرانسان به هزاران سال برسد از نظر منطق امكان دارد، زيرا اين از نظر عقل مجرد، محال نيست، ولي امكان عملي نسبت به نوع انسان پيدا شده است. اما امكان علمي، چيزي كه از جهت علمي مانع اين مساله باشد، يافت نمي شود زيرا همه تلاشهاي علمي براي اينست كه «امكان علمي» تبديل به امكان عملي شود. و در همين سير كوشش بر اين است كه جلوي پيري گرفته شود سپس شهيد صدر پرسش ديگري را مطرح مي كند:’ چرا تا اين حد اصرار بر مسئله طول عمر مهدي است؟’ و براي پاسخ به اين پرسش، شهيد صدر، رحمة الله عليه با سلاح شناخت از قوانين اجتماعي و مقتضيات تحولات اجتماعي، گام پيش مي نهد و مي گويد اين عمر طولاني مي تواند يك رمز موفقيت در ايجاد تحول مورد نظر باشد. سپس شهيد صدر به «امامت زودرس» يا « فرايند به امامت رسيدن يك رهبر آرماني» در فرضيه امامت از نظر شيعه دوازده امامي اشاره مي كند و مي گويد اين پديده (امامت زودرس) را عملا امت تجربه كرده است كه رتبه كامل آن در امام مهدي (عج) بوده و قبل از ايشان در امام جواد (ع) وجود داشته است. شهيد صدر در مورد امامت زودرس در قرآن كريم نمونه اي را آورده، مثلا راجع به حضرت يحيي (ع): ‘ و آتيناه الحكم صبيا ‘

شهيد صدر سپس وارد بحث رواني مي شود كه چگونه معتقد شويم كه مهدي (عج) الآن وجود دارد؟ ايشان با توسل به منطق عقل و دليل عقلي به جواب اين سؤال مي پردازد و هنگاميكه دليل روايي مي¬آورد، مي بينيم كه همراه با اسناد و واقعيت تاريخي است، ايشان مي گويد: انديشه وجود مهدي بعنوان رهبري كه براي رساندن جهان به وضعيتي برتر انتظار كشيده مي شود در روايات رسول گرامي اسلام(ص) و بويژه در روايات امامان اهل بيت آمده است. 400 حديث از طريق برادران اهل سنت از پيامبر شمارش شده است و مجموعه روايات كه از طريق شيعه و سني در اين ضمينه آمده به بيش از 6000 مي رسد. اين رقم، چنانكه شهيد صدر مي گويد، آمار بالايي است و هيچيك از مسائل بديهي اسلام كه مورد قبول همه مسلمانان است، به اين اندازه روايت ندارد.

در دليل علمي شهيد صدر به آن مي پردازد و از آن براي اثبات وجود تاريخي مهدي مي آورد اينست كه وي شخص معيني بوده، متولد شده، زندگي كرده وبا پايگاههاي مردمي و نزديكان خود در ارتباط بوده است و سپس به مسئله غيبت صغري پرداخته و آنرا بايد به مثابه يك تجربه علمي براي اثبات يك موضوع خارجي قلمداد كرد و سر بر آستان آن امام پيشوا گذاشت. بايد پذيرفت كه به دنيا آمده، زنده است ولي غايب، و خود اعلان عمومي كرده است كه به غيبت كبري مي رود و در نتيجه از ديده ها مخفي گشته و جمال خود را به كسي ننموده است تا اينكه خداوند متعال اجازه ظهورش دهد و نقش خود را در انقلاب بزرگ به انجام رساند.

درباره ی سید محمد هاشم پوریزدانپرست

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تسخیر لانه جاسوسی

مطلب پیشنهادی

نگاهی به زندگی شهید آیت الله سید محمد باقر صدر

شهیدآیت الله سید محمد باقرصدر در پنجم ذی قعده ۱۳۵۳ قمری درشهرکاظمین چشم به جهان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *