تیتر خبرها
خانه / بخش 6) آمریکا و نظام سلطه / 6)2) نهضت جهاني اسلام / 6)2)4)بيداري اسلامي در كشورهاي اسلامي / مصاحبه بامحسن رضايي پيرامون جريانات مصر بیانات رهبری تیر خلاص به حسني مبارک بود

مصاحبه بامحسن رضايي پيرامون جريانات مصر بیانات رهبری تیر خلاص به حسني مبارک بود

به نظر من موضع‌گیری دیروز رهبر انقلاب به موقع بود و تیر خلاصی بود که ایشان به مبارک زد کاملاً به جا و بموقع بود. مردم مصر در شرایط حاضر به حمایت از سوی ایران نیاز داشتند، درغیر این صورت غربی‌ها با موج سواری بر این حرکت‌های مردمی می‌توانستند هدایت این جنبش‌ها را در درازمدت به دست بگیرند. لذا، ایران باید فعالانه در صحنه حاضر می‌شد و موضع‌گیری رهبر انقلاب یک محور خوبی است که بقیه دولتمردان و مسئولان کشور هم می‌توانند همین مسیر را ادامه بدهند تا یک حمایت جدی‌تری از مردم مصر انجام شود.

فعلاً مهمترین ضعفی که در این انقلاب‌ها دیده می‌شود، ضعف رهبری است. به همین دلیل ممکن است ارتش‌ها تا مدتی محوراداره کشورها باشند تا اینکه رهبری در درون این جنبش‌ها متولد شود.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که صبح جمعه از سفر چند روزه اش به استان خوزستان بازگشته بود، پس از نماز جمعه تهران با رویی گشاده و در حالی که هنوز خستگی سفر را به همراه داشت به پرسش های «خبر» درباره موضوعاتی که رهبر معظم انقلاب تبیین فرمودند پاسخ گفت.

 

***

 

در برهه‌ای این بحث مطرح شد که بحث صدور انقلاب تمام شده است اما وقوع جنبش‌های کشورهای عربی نشان می‌دهد که در واقع روح انقلاب اسلامی در بین مردم این کشورها وجود دارد و تحقق عملی یافته است.

 

بله، بنده در سه دهه انقلاب همیشه صدور انقلاب را دیدم. دردهه اول روشن است که انقلاب به صورت گسترده‌ای در کل جهان اسلام بازتاب داشت. در دهه دوم انقلاب ما شاهد شکل‌گیری حماس، جهاد اسلامی و حزب الله در لبنان بودیم.

 

در دهه سوم نیز شاهد انتفاضه در عراق و پیروزی نیروی‌های انقلابی عراق در تشکیل حکومت بودیم. امروزه که وارد دهه چهارم می‌شویم، شاهد یک موج جدید از انقلابات هستیم که یا در محتوا یا در شکل و الگو تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران هستند و در یک الگو برداری منطقی و عقلانی از انقلاب ایران است.

 

در مورد جنبش‌های مطرح شده در دو کشور تونس و مصر رسانه‌های غربی از آن به عنوان «انقلاب نان» یاد کردند. ولی اقامه نماز و پخش اذان از تلویزیون تونس پس از فرار بن علی و استفاده از حجاب در دانشگاه‌های این کشور و شعار‌های اسلامی در مصر نشان می‌دهد این انقلاب‌ها وجهه پر رنگش اسلامی بودن است. در کنار اینکه این عومل هم در آن مؤثر بوده است. فکر می‌کنید اسلام خواهی در بین مردم این کشور‌ها چگونه به یک خواسته عمومی تبدیل شد؟

 

البته در انقلاب‌های خود ما هم شعار‌های اقتصادی بود منتها شعار‌های غالب شعار‌های سیاسی بود که شامل استقلال، آزادی و تشکیل یک نظام اسلامی بود ولی مایه‌های این این قیام یک بخش مهمش مسائل اقتصادی و بی‌کفایتی دولتمردان حاکم بر این کشورها بود. ما در قیام ملت مصر شعار‌های زیادی را می‌بینیم. شعارهای ظلم ستیزی، اقتصادی و اینکه مردم به دنبال زندگی بهتر هستند و هم شعارهای اسلامی. این یک حقیقت است که موج فعلی نسبت به موج قبلی اسلام خواهی که بیشتر، طالبان والقاعده به دنبال آن بودند به این گفتمان انقلاب اسلامی نزدیکتر است. چرا که ما در انقلابمان همه این شعارها را می‌دادیم و در کنار مسئله اسلام خواهی ما بحث آزادی و استقلال و معیشت مردم هم را داشتیم. لذا معتقدم ادبیات جنبش‌های کنونی کشورهای عربی به انقلاب ما نزدیکتر است.

 

رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه به این موضوع اشاره کردند که بنا به اذعای اندیشمنید غربی قانون اساسی ما به یک الگو برای کشورهای اسلامی بدل شده است. فکر می‌کنید چه ویژگی‌ها و شاخص‌هایی در این قانون وجود دارد که منجر به الگو شدن شده است؟

 

من به تجربه تاریخی خودمان باز می‌گردم. در تجربه تاریخی خودمان ما به این نتیجه رسیدم که در کشورهای اسلامی دموکراسی و اسلام باید با هم ترکیب شود تا یک سیستم پایدار داشته باشیم. پایداری نظام‌های سیاسی در جهان اسلام بدون ترکیب این دو شاخص امکان‌پذیر نیست. یعنی از یک طرف اسلام و از طرف دیگر مردم سالاری دینی این دو تنها راه پایداری نظام‌های سیاسی هستند و رهبر انقلاب هم به این موضوع اشاره کردند که این دو مکمل یکدیگر هستند. یعنی در جوامع اسلامی دموکراسی بدون مردم سالاری به نتیجه نمی‌رسد و اسلام هم بدون مردم نتیجه‌ای نخواهد داشت. اسلام بدون مردم به طالبان و القاعده منتهی می‌شود و مردم سالاری بدون اسلام مثل خیلی از این نظاماتی می‌شود که مردم را ارضا نمی‌کند. این دو باید با هم باشد. یکی از دلایلی که انقلاب اسلامی بعد از 32 سال هنوز مانده و در مقابل همه حوادث هم پیروز شده، مربوط به این است که این دو شاخص اساسی را ما کاملاً در نظام سیاسی خودمان دیده ایم. این دو شاخص بسیار پر جاذبه هستند و موجب وحدت هم می‌شود و می‌تواند خیلی از روشنفکران که متمایل به دموکراسی هستند ومتدینی که متمایلی به اسلام هستند را در کنار هم بنشاند. بنایراین می‌توان گفت همه گروه‌های سیاسی خواسته‌های خود را در قالب این مدل می‌بینند. به تعبیری قانون اساسی جمهوری اسلامی به گونه‌ای تنظیم شده که هم روشنفکران و هم متدنین می‌توانند کنار هم دیگر بنشینند و با هم فعالیت کنند.

 

آقای رضایی! موضوع عدالت طلبی یکی از شاخص‌های انقلاب اسلامی بوده که در همه این سه دهه تلاش شده به آن عمل کنیم با این شاخص چگونه می‌توان زمینه صدور انقلاب را فراهم کرد؟

 

در مسئله عدالت اگر دیدگاه اسلام را به طور کامل پیاده کنیم، عدالت اسلامی پر چاذبه‌ترین تعریف عدالت است که تاکنون شده است. چون در اسلام یک توزیع عادلانه فرصت‌ها و توزیع عادلانه ثروت را در بین مردم داریم. در توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکان دادن به اینکه همه مردم در تولید مشارکت کنند و همه بتوانند انسان‌های مولدی باشند. وقتی فرصت‌ها عادلانه توزیع شود به همه مردم امکان داده می‌شود که خودشان بتوانند صاحب درآمد و ثروت باشند. در حقیقت فراگیر کردن ثروت و درآمد از طریق توزیع عادلانه فرصت‌ها فراهم می‌شود. از طرفی اسلام به توزیع عادلانه ثروت هم نظر دارد. یعنی اسلام معتقد است اقشار کم درآمد وفقیر و به هر دلیلی که نتوانستند استعداد‌های خودشان را بروز دهند اسلام می‌آید این شکاف‌ها را در پایان فرآیند اقتصادی پر می‌کند و توزیع درآمد و ثروت را به نحوی انجام می‌دهد که فاصله‌ها را با هم کمتر بکند. چرا که اسلام همه را جزو یک خانواده می‌داند که اگر فاصله طبقاتی خیلی عمیق باشد ناامنی و بی‌تفاوتی و بیگانگی در جامعه به وجود می‌آید و آن محیط انسانی که باید در یک جامعه شکل بگیرد تا همه یک احساس خوبی نسبت به هم داشته باشند، شکل نخواهد گرفت. .

 

چگونه می‌توان از این زمینه برای صدور انقلاب استفاده کرد؟

 

در این بحث بهترین راه این است که الگو‌های موفق در زمینه عدالت را بتوانیم به دیگران صادر کنیم. فرض کنید همین موضوع هدفمند شدن یارانه‌ها را با اصلاحتی می‌توان به الگویی اقتصادی تبدیل کرد و به کشورهای اسلامی صادر کرد. در حال حاضر اشکالاتی که در هدفمند شدن یارانه‌ها وجود دارد اصلاح شود خود این قانون و الگو تبدیل به مدلی می‌شود که می‌توان آن را به کشورهای دیگر هم پیشنهاد کرد.

 

رهبر انقلاب در فرمایشات دیروز خود به دستاوردهای انقلاب اشاره کردند فکر می‌کنید در دهه چهارم انقلاب چگونه باید از دستارودهای انقلاب صیانت کرد؟

 

حفظ شدن دستاوردهای انقلاب به عوامل متعددی بر می‌گردد که مهمترینش خود ایستادگی رهبر انقلاب بوده است که خیلی مؤثر بوده است. این ایستادگی ولایت فقیه را تبدیل به یک تکیه گاه برای دولت و ملت کرده است. اگر این ایستادگی نبود دولت‌ها و مردم یک وضعیت متزلزلی داشتند. ایستادگی رهبر انقلاب بر روی «همه ارزش‌های انقلاب» اعم از اسلام خواهی، عدالت طلبی ویا آزادی خواهی باعث شده ولایت فقیه تبدیل به یک تکیه گاه مهم برای مردم و دولتها شود و لی اینکه این تنها از سوی رهبر انقلاب صورت بگیرد ولی در جامعه بروزی نداشته باشد در نهیات ممکن است به این دستاوردها آسیب برساند. به نظر من، فعالان سیاسی باید خودشان را با مسیر رهبری تطبیق بدهند تا این ایستادگی در تمام لایه‌های جامعه تسری یابد تا بتوانیم نظام سیاسی کشورمان را حفظ کنیم.

 

آقای دکتر رضایی! بعد از آغار جنبش‌های انقلابی در کشورهای تونس و مصر تحلیل‌های مختلفی از تشابه آنها و تأثیر پذیری شان از انقلاب اسلامی مطرح شد اما کمتر درباره تفاوت‌های این جنبش‌ها با انقلاب اسلامی صحبت شد. برخی معتقدند وجود نداشتن رهبر در این قیام ممکن است در نهایت نتواند این موج را به سرانجامی برساند. فکر می‌کنید این جنبش‌ها رهبران صالحی پیدا می‌کنند که این موج را هدایت کرده و به ساحل امن برسانند؟

 

فعلاً مهمترین ضعفی که در این انقلاب‌ها دیده می‌شود، ضعف رهبری است. به همین دلیل ممکن است ارتش‌ها تا مدتی محوراداره کشورها باشند تا اینکه رهبری در درون این جنبش‌ها متولد شود. البته رهبری فعلی که در درون این جننش‌ها وجود دارد سعی می‌کند خو را پنهان نگه دارد تا آسیب نبیند. پس این گونه نیست که این جنبش‌ها بدون رهبر باشد ولی این حرف درستی است که ضعف در رهبری این جنبش‌ها دیده می‌شود.

 

ارزیابیتان از عملکرد سیاست خارجی ما در باره قیام مردم کشورهای تونس و مصر چیست؟ فکر می‌کنید ما در این حوزه سیاست موفقی را پیش گرفتیم و به تحولات مصر و تونس به موقع واکنش نشان دادیم یا اینکه باید سرعت واکنش‌ها سریعتر می‌بود؟

 

به نظر من موضع‌گیری دیروز رهبر انقلاب به موقع بود و تیر خلاصی بود که ایشان به مبارک زد کاملاً به جا و بموقع بود. مردم مصر در شرایط حاضر به حمایت از سوی ایران نیاز داشتند، درغیر این صورت غربی‌ها با موج سواری بر این حرکت‌های مردمی می‌توانستند هدایت این جنبش‌ها را در درازمدت به دست بگیرند. لذا، ایران باید فعالانه در صحنه حاضر می‌شد و موضع‌گیری رهبر انقلاب یک محور خوبی است که بقیه دولتمردان و مسئولان کشور هم می‌توانند همین مسیر را ادامه بدهند تا یک حمایت جدی‌تری از مردم مصر انجام شود.

 

مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه به گسترش الگوی انقلاب اسلامی در کشورهای دیگراشاره کردند. شاخص‌ها و ویژگی‌های که موجب گسترش این الگو شده را چه می‌دانید؟

 

قبل از انقلاب اسلامی، الگوهایی که در دنیا مطرح بود عمدتا بر محور مسلحانه و تشکیلاتی بود. انقلابهای روسیه، چین و آمریکای جنوبی نمونه‌هایی از این انقلاب‌ها بود اما مدتها بود نظام سرمایه داری با سیستم‌های امنیتی قدرتمند، جلوی این انقلاب‌ها را گرفته بود و به هیچ شکلی نمی‌شد کار کرد اما امام راحل شکلی جدید از انقلاب را مطرح کرد که بر تظاهرات و حضور مردم در صحنه استوار بود و عملاً مردم با دست خالی جلوی توپ و تانک به صحنه آمدند و پیروزی خون بر شمشیر شکل گرفت و این الگویی شد که کاملاً در حال موفقیت است و به عکس الگوهای مارکسیست‌ها مثل کاری که طالبان در افغنستان انجام داد و ناموفق بودن آن عیان شد.

 

دلیل اینکه الگوی انقلاب اسلامی توسعه یافته و دومینویی در کشورهای عربی شکل گرفته چیست. به تعبیری این جهان شمولی بر اساس چه شاخص‌های بوده است؟

 

به نظر می‌رسد فعالیت‌های انظباطی تشکیلاتی به دلیل ابعاد مختلفی که داشته، دیگر کارکرد موفق گذشته را ندارد و از آنجایی که بیداری در جوامع فوق العاده بالا رفته و مردم به راحتی می‌توانند بدون روابط تشکیلاتی سنتی و شناخته شده با هم ارتباط داشته باشند و این ارتباط مؤثر هم باشد. اگر در دوران انقلاب اسلامی رسانه‌های صوتی و تصویری اثر‌گذار بود در دوران فعلی، اینترنت و پیام کوتاه است که عملاً خلاء تشکیلات چریکی را پر کرده و مردم به راحتی می‌توانند در یک حرکت انقلابی شرکت کنند.

 

مقام معظم رهبری در سخنان خود دو شاخصه مهم انقلاب را در استقلال خواهی و استکبار ستیزی مورد اشاره قرار دادند، دلیل الگو شدن این شاخص‌ها در حرکت مردم مصر را چه می‌دانید؟

 

درنهضت مشروطه مهمترین تجربه‌ای که داشتیم این بود که پیروزی بدون استقلال به نتیجه نمی‌رسد و مهمترین نتیجه در انقلاب ما هم این بود که در کنار آزادی، استقلال را هم طرح کردیم و به صورت خیلی سریع به عنوان یک تجربه تاریخی به آن رسیدیم و از آن دفاع کردیم که آزادی بدون استقلال حتماً از بین خواهد رفت.

 

استکبار ستیزی هم جنبه ظلم ستیزی انقلاب ما را نشان می‌دهد و به عنوان شعار محوری این انقلاب را صادر شد. چون منظور ما از صدور انقلاب، صادر کردن اسلحه و مهمات نبوده است بلکه ارزش‌های انقلاب بود.

 

درباره ی سید محمد هاشم پوریزدانپرست

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تسخیر لانه جاسوسی

مطلب پیشنهادی

فی ذکری القتل ضیوف الرحمن و قتل حجاج بیت الله الحرام من الایرانیین و فلسطینیین الثورییون و سایر المسلمین فی المجزرة فی بلد امن الله فی المکّة المبارکة ۶ ذی الحجة الحرام عام ۱۴۰۷ بید آل سعود و وهابیون الارهابیون العملاء الصهاینة و الامریکییون

حج فی کلام الامام الخمینی (قدس سره) 25 .فی ذکری القتل ضیوف الرحمن و قتل حجاج بیت الله الحرام من الایرانیین و فلسطینیین الثورییون و سایر المسلمین فی المجزرة فی بلد امن الله فی المکّة المبارکة ۶ ذی الحجة الحرام عام ۱۴۰۷ بید آل سعود و وهابیون الارهابیون العملاء الصهاینة و الامریکییون

حج فی کلام الامام الخمینی (قدس سره) 25 .فی ذکری القتل ضیوف الرحمن و قتل حجاج بیت الله الحرام من الایرانیین و فلسطینیین الثورییون و سایر المسلمین فی المجزرة فی بلد امن الله فی المکّة المبارکة ۶ ذی الحجة الحرام عام ۱۴۰۷ بید آل سعود و وهابیون الارهابیون العملاء الصهاینة و الامریکییون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *