مطالب تصادفی

اسلام در اسپانیا

امروزه ۶۰۰ هزار مسلمان که یک سومشان ملیت اسپانیائی دارند با افسانه آل آندلس در مبارزه هستند.
اسپانیا با هفتصد سال شکوفایی، چهار صد سال تبعید و تقریباً سه دهه تجدید حیات، تنها کشور اروپای غربی است که اسلام بخش مهمی از تاریخ آن را تشکیل می دهد. امروزه ۶۰۰ هزار مسلمان که یک سومشان ملیت اسپانیائی دارند با افسانه «آل آندلس» در مبارزه هستند و درپی آن هستند که جایگاه مناسب خود را در این جامعه پیدا کنند. در سراسر اسپانیا ۲۰۰ انجمن مسلمان وجود دارد که هرکدام برای خود نمازخانه ای دارند. البته مساجد متعددی – اگر چه کوچک – نیز وجود دارد. در حقیقت کسی تعداد این مراکز را بدرستی نمی داند. بین ۲۰۰ تا چهارصد مکان دعا و نماز در نقاط مختلف اسپانیا وجود دارد که اغلب کوچک، محقر و یا حتی پنهانی هستند و با مراکز فرهنگی اسلامی و مساجد بزرگ شهرهایی نظیر مادرید، والنسیا، فوئنخیرولا، ماربیا، جزایر قناری، سئوتا و ملیا تفاوت دارند. ولی بهتر است در این رابطه مسأله معماری و ظاهر ساختمانها را فراموش کنیم. زیرا مسجد برای مسلمانان مفهومی ورای یک فضا و مکان است. بلکه بخشی از زندگی اوست. اشتباه نکنید، مسجد مانند کلیسا نیست. مسجد مکانی است برای گردهم آیی، برای یکپارچگی اجتماعی و اتحاد و انسجام جامعه؛ نماز جماعت برای یک مسلمان ۲۷ برابر نماز فرادی ثواب دارد. (به قول یک امام جماعت مراکشی).
یک امام جماعت می گوید: اسلام، دین عقیده و عمل است، غرب می خواهد که ما دین را به زندگی خصوصی مان محدود کنیم ولی فراموش می کنند که برای یک مسلمان، اصل و اساسِ دین، ابعاد اجتماعی آن است و گرنه که اسلام نیست.
اولین جایی که یک مهاجر مغربی (مراکشی) بدون پول و بدون واسطه دنبالش می گردد، مسجد است؛ جایی که همه از فلان رئیس بانک عربی گرفته تا مهاجرتازه از راه رسیده محرومِ فراری، با هم زانو زده و با پای برهنه و پیشانی بر زمین نماز می خوانند. مسجد جایی است که در آن یک مهاجر سعی می کند که فرزندانش، زبان مادری و خدایشان را فراموش نکنند.
مفهوم مسجد با تفسیر خشکی که مذهب کاتولیک ازکلیسا بعنوان یک مکان مقدس ارائه می دهد، متفاوت است. هر جایی می تواند مسجد باشد. یک گاراژ، یک انبار، سالن منزل و … “منصور اسکودرو”، یک اسپانیائی مسلمان می گوید: «سراسر کره زمین مسجد است». به قول “جوردی مورالس″، مردم شناس اجتماعی اهل بارسلونا و نویسنده کتابِ «مسلمانان بارسلونا » تنها شرط این است که چند نفر پیرو اسلام با هم در محلی گرد هم آیند و آن را به یک جایگاه اجتماعی تبدیل کنند.
امام جماعت هم که مسوول هدایت نماز بصورت جمعی است با کشیش ها فرق دارد. در اسلام شیوه سرکردگان کلیسایی وجود ندارد، نه پاپ و نه کشیش و نه … امام مسجد را مردم با توجه به تجربه و درجه روحانی وی انتخاب می کنند. وی یک حقوق بگیر است و دارای زن و فرزند است و در اسپانیا بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو حقوق می گیرد و معمولاً در همان مسجد زندگی می کند. در کشورهای اسلامی دولت چارچوب عملیات امام را ترسیم و مشخص می نماید. در مراکش وزارت امور اسلامی حتی خطبه هایی را که می بایست این افراد در نماز های جمعه ایراد کنند ، مشخص می کند. در اسپانیا یک امام می تواند یک تحصیل کرده لیسانسیه دانشگاه الازهر قاهره یا دانشگاه فاس و یا یک مهاجر مراکشی بدون اجازه اقامت و … باشد. هیچ نظارت وکنترلی وجود ندارد. در خطبه های هفتگی نمازجمعه، امام های جماعت از هر مطلبی که بار سیاسی – مذهبی داشته باشد و میل داشته باشند می توانند برای نمازگزاران صحبت کنند.
در کاتالونیا با تنظیم و امضای معاهده ای بین شورای اسلامی کاتالونیا (که نماینده ۴۰ امام است) و دولت خودمختارکاتالونیا ، سعی شده است که این گرایش خودکامگی تعدیل و تصحیح شود و امامان زبان کاتالان را آموخته و از جانب دیگر پایه و اساس فرهنگی کشور را بشناسند که بتوانند مانند پلی بین مهاجرین و جامعه جدید باشند.
مخالفین این معاهده اظهار می کنند که امامی که این پیمان را امضاء کرده (محمد رسایی) الگوی مناسبی برای جامعه مسلمانان اسپانیایی نمی باشد. برای بخش نوپای اسلام در اسپانیا «این شورا نمونه هیچ چیز نیست و عربستان سعودی از راه دور آن را کنترل می کند.»
اسلام دراسپانیا یک پازل است. افراد آن به مناطق جغرافیائی گوناگون، اوضاع اقتصادی، اجتماعی مختلفی تعلق دارند.به زبانهای گوناگونی صحبت می کنند و از نظر فرهنگی و گرایشهای سیاسی، نفوذ کشورها و سازمانهای اسلامی متفاوت و تعیین کننده است. علیرغم اینکه از ۱۱ سپتامبرسال ۲۰۰۱ به بعد حضور مسلمانان از دیده گاه برخی یک تهدید محسوب می شود، تلاش جهت یکپارچگی و انسجام مسلمانان در اسپانیا ناکام می ماند. حتی یک گرایش رسمی غالب بین مسلمانان وجود ندارد و پولی در کارنیست.
یک مطلب دیگر توزیع وسایل آموزشی است که از طریق آلمان و آمریکا از مصر و عربستان برای اکثریت امامان مساجد می رسد و حامل پیامهایی است که ناشی ازتفسیر خشک از قرآن است. مدلی که عربستان سعودی آنرا تامین مالی می کند. مسوولین اسلامی در اسپانیا قبول دارند که مدل عربستان سعودی همان تفسیر خشک قراردادی است ولی از جانب دیگر نسبت به قوانین نیز احترام می گذارد.
هر مسجد، هر انجمن اسلامی یک خلافت مستقل است و اغلب هم با مسجد همسایه اختلاف و جنگ دارند. هر امام بنظر خود درجه یک است و به قدرت و استقلال خود در مقایسه با ضعف بقیه فخر می فروشد.
در این رابطه سه مثال از گفته های سه امام می آوریم: امام مسجد خیابان مری دیانای بارسلونا می گوید: «در سراسر اسپانیا حتی ۶ امام مفید و کارآمد وجود ندارد» . امام مسجد شهرسئوتا می گوید: «۹۹ درصد امام ها برای حرفه خودآمادگی لازم را ندارند». امام مسجد ماربیا می گوید: «امام هائی که در اسپانیا هستند بی سواد و بسته می باشند و در امر الحاق مهاجرین به جامعه کمک نمی کنند».
بعد از موضوع امامان مساجد، به معمای گوناگونیِ پیروان بپردازیم. مجموعه ای گیج کننده ازکسانی که به اسلام گرویده اند اعم ازاسپانیائی شده ها (افرادی که ملیت اسپانیائی گرفته اند) و مسافران و مهاجرانی که آموزش و سنت های کشورهایشان را بدنبال می آورند. بدین جهت این گروهها معجونی از دین و سنت ها و آداب آباء و اجدادی خود رادرخودگرد آورده است که می تواند از اجبار زن به حجاب تا بدرفتاری را در خود جای دهد. با امام هایی که صحبت شده، می گویند این اسلام نیست. اسلام مسأله تساوی زن ومرد و احترام به زن را اجبار می کند. اینها آداب و رسوم است. امام ها این حرف را تکرار می کنند ولی سئوال این است: دین در چه نقطه ای از سنت و رسوم اجتماعی جدا می شود ؟ اولی ازکجا آغاز می شود و دومی درکجا به پایان می رسد؟ پیام واحدی در قرآن است که حلقه اتحاد یک دین بدون قدرت مرکزی است. بدنبال آن همانقدر که فرقه های اسلامی وجود دارد، مسلمان های مختلفی هم وجود دارند. در اسپانیا بطور کلی سه گروه ازمسلمانان وجود دارند:
۱- اسپانیائی هائی که به اسلام گرویده اند و معتقد و باز هستند و در محور فدراسیون انجمن های مذهبی اسلامی (FEERI) قرار دارند.
۲- اسلام دانشجویان خاورمیانه که در دهه هشتاد صاحب ملیت اسپانیائی شده اند. اینها محافظه کارند و در اتحادیه مجامع اسلامی اسپانیا (UCIDE) جمع هستند.
۳- مسلمانان عربستان که بیش از سایرین درصحنه حضور دارند و خشک هستندو ستاد فرماندهی شان مسجد عظیم M-30 در مادرید است.
مهاجرین مراکشی که رقمشان به ۳۰۰ هزار نفر می رسد، باید یکی از این سه گروه را انتخاب کنند.
مادرید، بازی قدرت:
ساعت ۳۹/۱۴ یک روز جمعه ماه ژوئن، نماز جمعه در حدود ۳۰ نمازخانه شهر مادرید آغاز می شود. مرکزاسلامی مادرید که به مسجد M-30 معروف است و بزرگترین مرکز اسلامی اروپا محسوب می شود، بامساحتی حدود چندهزارمترمربع در سال ۱۹۹۲ افتتاح گردید،دارای امکانات زیادی ازجمله مدرسه(برای ۳۰۰ دانش آموز)، کتابخانه، سالن اجتماعات، رستوران، کافه تریا و سالن ورزش می باشد. محمد العفیفی دیپلمات مصری در نهایت سردی اظهار می کند: «ما یک شرکت خدماتی هستیم». این دیپلمات که کت و شلوار شیکی به تن دارد و ساعت طلا با آرم سعودی روی مچش بسته است در حقیقت راس این مرکز محسوب می شود.
یک اسپانیائی مسلمان بنام هاشم ابراهیم کابرا نویسنده کتاب «پاراگراف های مغربی جدید» در رابطه با اسلام می گوید «این هم نوعی دیگر از تفکر واحد است».
سرمایه گذاری عربستان در این زمینه بیست میلیون دلار است و بودجه ماهیانه ای نزدیک به ۴۰۰ هزار یورودراین زمینه هزینه می کند. سلطان عربستان تا این لحظه ۲۱۰ مرکز اسلامی و ۱۳۵۹ مسجد دیگر را فاینانس نموده است. «هدف از این سرمایه گذاری چیست؟» به این سئوال خانم خدیجه کاندلا یک خانم اسپانیائی که از سال ۱۹۷۹ مسلمان شده و در حال حاضر از وکلای دعاوی کنگره اسپانیا می باشد، پاسخ می دهد: «این مهر شناسایی ملی عربستان است. پشت تمام وقایعی که در دنیای اسلام در سطح جهان رخ می دهد عربستان ایستاده است. اسلام سعودیِ که همان وهابییت است ، پرنفوذترین اسلام در سطح دنیاست. هدف سعودی ها تسلط ایدئولوژیک است و این پیام بنیادگرایی که همواره در اسپانیا تکرار می شود با اجتماعی که در آن حکومت قانون و قانون اساسی برقراراست، منافات دارد».
هزاران مسلمان مراسم نمازرادراین مسجدبه سمت مکه که شبیه به مسجدکوردوبااست ،آغاز می کنند. اکثر آن جوانان متعلق به شمال مراکش می باشند. اماماین مسجد یک مصری است که در عربستان آموزش دیده وحتی سخن گفتن به زبان اسپانیائی راخوب نمی داند. در مقایل مسجد یکسری اتومبیل های پلاک دیپلماتیک مدل بالا وجود دارد. یکی از مهاجرین مراکشی بصورت شوخی می گوید: «آمده اند تا کارت بزنند.»
همزمان باآن مراسم نمازدرخیابانANASTASIO HERRERO نیز آغاز می شود. در این خیابان مسجدابوبکر که درسال ۱۹۸۸ افتتاح گردید، قرار دارد. این مسجد در ساختمان قدیمی یک کارخانه مبل سازی در منطقه TETUAN شهر مادرید ساخته شده است. در این منطقه بسیاری از مسلمانانی که درارتش فرانکو خدمت می کردند(بعداز پایان جنگ داخلی) مستقر گردیدند. این مسجد از سوی همان شهروندان سوری، اردنی و فلسطینی که در دهه ۶۰ و ۷۰ بورسیه رژیم فرانکو بودند و با کمک های نقدی کشورهای مسلمان،ساخته شد.
در این مسجد همه چیز نسبت به مسجد M-30 ساده وحقیرتراست. مهاجرین بیشترین کسانی هستند که به این مسجد رجوع می کنند واکثر برنامه های اجتماعی این مرکز برای آنها می باشد. شیوه دعوت به اسلام آنها یک شیوه سنتی است. آنها برنامه های خود را برای افرادی که از همه چیز نا امید شده وحتی به چپ و سندیکاها اعتقاد ندارند، طراحی می کنند.
در راس این مسجد ریاض تاتاری یک اسپانیایی۵۴ ساله که اصلیت وی سوری می باشد قرار دارد. او در سن ۱۷ سالگی برای تحصیل در رشته پزشکی به آستوریاس (شمال اسپانیا) آمد. تاتاری مسئول تمام وقایع و رویدادهای مرتبط با اسلام در اسپانیا ازدهه۷۰ تا به حال می باشد: اولین انجمن های مسلمانان در اسپانیا، اولین نمازخانه ها، ارتباط با دولت، نظارت و راهنمایی اسپانیائی های مسلمان شده برای کنترل اسلام در اسپانیا وامضاء توافق نامه با دولت در سال ۱۹۹۲ برای یکسان کردن حقوق مسلمانان همانند کاتولیک هاازکارهای وی است.اگرچه این توافق بدلیل فقدان پشتوانه مالی ، ازکارایی لازم برخوردارنبوده است .
ریاض تاتاری:
گفته می شود که تاتاری به شاخه اخوان المسلمین وابسته است . اخوان المسلمین یک سازمان مخفی است که در سال ۱۹۲۸ در مصر تشکیل شد وهدف آن ترویج اسلام و مبارزه با سکولاریزاسیون (جدائی دین از سیاست) در جهان می باشد و خواستار اجرای قوانین اسلامی برای هدایت جوامع است . او سئوالات حساس را پاسخ نمی دهد وازآنها می گذرد و می گوید این مرکز را بعنوان یک مرکز مذهبی نگاه نکنید. اینجایک مرکزاجتماعی و آموزشی می باشدوامیدواریم درآینده بتوانیم دانشکده مطالعات اسلامی را در اینجا تاًسیس نماییم .
سؤال : آیا این دانشکده از سوی عربستان یا ایران کنترل خواهد شد؟
پاسخ : از سوی خود ما کنترل خواهد شد. ما ترجیح داده ایم که مستقل و دور از سیاست باشیم . می خواهیم یک اسلام عمیق و سنتی که دست ساخته دیگر کشورها نباشد در اسپانیا برقرارکنیم.
وی می گوید در نماز خانه الامام واقع در شهرویالبا می توان اسلام واقعی وعمومی را مشاهده کرد. اسلامی نیزکه در شهرهای BEMBIBRE ، TALAYVELA ، ONTENIENTE یاEJIDO (آلمریا) مشاهده می شود همینگونه است. دراین شهرها می توان کارگران مهاجر رادید. زنان کمتر به مسجد می روند و برای آنها محل ویژه ای مشخص شده است در نمازخانه های کوچک حتی این محل نیزبرای زنان وجود ندارد.
رازدیگری بغیرازاین وجود ندارد. در یک آپارتمان همکف که زمین های آن با فرش های قدیمی پر شده است ، یک اتاق کوچک بعنوان نمازخانه وجود دارد. امام آن نمازخانه یک شهروند ۳۱ ساله مراکشی است که شغل وی باغبانی است . بعد از مراسم نماز وقت کافی برای صحبت از گذشته و کشوری که آن را ترک کرده اند، وجود دارد.
کاتالونیا: اسلام مهاجر
یک سوم ازمراکشی های مقیم اسپانیا و ۱۵ هزار پاکستانی در ایالت کاتالونیای اسپانیا بسر می برند. در کل ۱۵۰ هزارمسلمان دراین ایالت زندگی می کنند. کاتالونیا امروزه به یکی از بزرگترین مراکزاسلام دراسپانیا تبدیل شده است. ۸۰ درصد از مهاجران جدیدی که وارداین ایالت می شوند، متعلق به کشورهای اسپانیائی زبان نمی باشند. خیلی ازآنها بیش از ۴۰ سال است که در کاتالونیا بسر می برند. مسئولین اسلامی در این ایالت می گویند که در کاتالونیا ۱۲۶ نمازخانه وجود داردولی هنوزهیچ مسجدی دراین ایالت ساخته نشده است.
در یکی ازمحلات قدیمی شهر بارسلونا بنام EL RAVAL دونمازخانه متعلق به پاکستانی ها وجود دارد. فاصله بین آنها تنها دو خیابان می باشد. خود این امر نشان دهنده اختلاف بین مجامع مذهبی می باشد.
اقبال محمد، یک آشپز ۳۶ ساله پاکستانی و مسئول انجمن « راه صلح » می گوید : اگر بردبار نباشی نمی توانی مسلمان خوبی باشی. اقبال ارائه کننده اسلامی مدرن و باز و دور از دکترین عربستان سعودی می باشد .دکترینی که در کشورخودش (پاکستان) ازرسمیت برخورداراست .
اقبال با پای برهنه در نماز خانه منهاج القرآن نشسته است. این مرکز واقع در طبقه همکف ساختمانی به مساحت ۱۰۰ متر مربع می باشد. این مکان کم نوروهوائی خفه دارد. در ورودیه این نماز خانه چهارشیرآب ومحلی ویژه برای وضو گرفتن وجود دارد. وی می گوید ما تنها جائی برای نماز خواندن می خواهیم و کوچک وساده بودن آن مهم نیست. نامبرده می افزاید: «بعضی از روزهای جمعه در این محل بیش از هزار نفر جمع می شوند و تمام خیابان را اشغال می کنند و شهرداری دیگر اجازه نمی دهد مردم در خیابان نماز بخوانند. در جستجوی محلی بزرگتر هستیم . ولی زمانی که می فهمند آن محل را برای ساخت مسجد می خواهیم تصمیم خود را عوض و عقب گرد می کنند.خجالت آور است که در بارسلون هنوز یک مسجد وجود نداشته باشد. اگر دولت کمک نکند مجبور هستیم کمک از خارج درخواست کنیم . از کشورها و سازمان های اسلامی. این مورد جالب نخواهد بود. ایده آل آن است که کاتالونیا از یک مسجد بزرگ برخوردار باشد که تمام مردم بتوانند وارد آن شوند و از نزدیک ببینند که در آنجا ما چکار می کنیم. ما مالیات های خود را پرداخت می کنیم ولی چرا با ما مثل شهروندان درجه ۲ برخورد می کنند؟.»
در چند متری اینجا نمازخانه طارق ابن زید-که ۲۲ سال پیش تاسیس شده قراردارد. این نماز خانه دریک زیرزمین واقع شده است و به مرور زمان و با خرید مغازه های اطراف بزرگتر شده و از یک طرف به نمازخانه بنگلادشی ها و از طرف دیگر به یکی از رستوران هائی که نویسنده معروف اسپانیائی بنام مانوئل باسکس مونتالبان معمولاً به آنجا می رود، محدودمی شود.
این مرکزازسوی پاکستانی ها کنترل می شود و سیاست آنها با انجمن «راه صلح» متفاوت است. در اینجا صحبت از مدرنیزاسیون نمی شود. در مقر انجمن «تبلیغ» قرار گرفته ایم. این یک انجمن بین المللی است که هدف آن گسترش اسلام بنیادگرا درسطح جهان می باشد. انجمن تبلیغ از اسلام سخت گرا که حتی لباس پوشیدن را محدود می کند دفاع می کند. این انجمن از اسلامی سنتی و نزدیک به اسلام سعودی دفاع می کند. امام این مسجد یک شهروند مراکشی بنام حسن می باشد. حسن مدت ۲۲ سال است که در اسپانیا زندگی می کند و به سختی به سئوالات خبرنگاران پاسخ می دهد و در پایان می گوید: نمی توانم بیشتر ادامه دهم جون باید مراسم تدفینی را آماده کنم.
تنها در ۲۲ کیلومتری اینجا نمازخانه ای در هوای آزاد قرار دارد. این نمازخانه در خیابان JOAN PRIM در شهر PREMIA DE MAR واقع است. این شهر ۲۸ هزار نفر جمعیت دارد. انجمن مسلمانان این شهر می خواست در این زمین اولین مسجد کاتالونیا را بسازد. آنها مجوزهای لازم را برای ساخت آن داشتند. کارهای آنها همه قانونی بود ولی از حمایت مردم شهر برخوردار نبودند. شهروندان این شهر با ساخت مسجد مخالفت کردند و مانع از ساخت آن شدند.
ماریا خسوس فانگوعضوحزب سوسیالیست و شهرداراین شهر خواست بین مسلمانان ومردم صلح برقرار کند و برای همین منظور زمینی را در اختیار مسلمانان در محلی واقع درخارج از شهر (منطقه ای غیر مسکونی) قرار داد و قول دادکه تا زمان ساخت این مسجد یکی از مدارس قدیمی آن شهر را برای انجام مراسم مذهبی دراختیاراین گروه قرار دهند. ولی هنوز مخالفت مردمی با هر نوع بنای مرکزمذهبی ادامه دارد. شهردار این شهر در همین رابطه می گوید:« مردم نیاز به زمان دارند. با گذشت زمان می توانیم همدیگر را بهتر بشناسیم و به یکدیگر اعتماد کنیم.درحال حاضر در شهر PREMIA بی اعتمادی وجود دارد». بعضی از مسلمانان معتقدند که این مسجد باید به هر شرطی ساخته شود. در بین آنها عبدالعزیزال مودن قرار دارد که می گوید اگر اختیاربامن بوداز فردا کار ساخت آنرا آغاز می کردم و می خواستم ببینم چه کسی مانع آن می شود. مصطفی مرابت، رئیس انجمن مهاجران مراکشی می گوید :«اگر جامعه ، مهاجران را طرد کند و یا با آنها بدرفتاری کند این مهاجرین مثل یک جوجه تیغی عمل می کنند و تیغ های خود را به بیرون پرت می کنند. وی ادامه می دهد: اگر جامعه فرد مسلمانی را قبول نکند واو را طردکنداومجبور می شود به دین پناه ببرد و یا وارد گروه های افراط گرا شود».
در ۱۰ کیلومتری اینجا شهر MATARO با ۱۰۸ هزار نفر جمعیت قرار دارد که ۱۰ درصد آنها مسلمان می باشند. شهرداری این شهر قبل از اینکه آتش به پا شود آن را خاموش کرده است. مشکل مسلمانان این شهر نیز همانند مسلمانان PREMIA می باشد. مسلمانان می خواهند یک مسجد بسازند و مردم شهر مخالف آن هستند و بهمین دلیل شهرداری این شهر- که در دست حزب سوسیالیست می باشد – با انجمن مسلمانان به توافقی در همین رابطه رسیده است.
طبق این توافق شهرداری یکی از ساختمانهای خود را که در خارج از شهر قراردارد دراختیار مسلمانان (با اجاره پائین) قرار داده وآنها می توانند مراسم مذهبی خود را در آنجا انجام دهند. مسلمانان در عوض تعهد کرده اند که تلاش بیشتری برای الحاق خود به جامعه انجام دهند. خانم CONSOL PRADOS 31 ساله، مسئول امور همبستگی این شهرداری ومسئول این طرح می باشد. وی می گوید: اولین کاری که ما انجام دادیم این بود که با یکی از نمایندگان انجمن مسلمانان مذاکرات را آغاز کردیم. البته وی امام مسلمانان نبود.زیرا در این شهرامامان هیچ نقشی ندارند و نمی توانند نظری بدهند، زیرا اگر مذاکرات را با آنها آغاز کنی می توانی از ابتدا با مخالفت آنها روبرو گردی، همانطوری که در شهر PREMIA رخ داد. امام این شهر با انجام ملاقاتی با شهردار آن شهر بخاطر زن بودن مخالفت کرد. نامیرده ادامه می دهد مهاجرین باید خود را با قوانین کشور و اصول دموکراتیک تطبیق دهند و کسانی که به اینجا می آیند باید به برابری زن و مردم احترام بگذارند. باید بدانند که ارزش های انسانی بالاتر از سنت و فرهنگ ها قرار دارد. ما در همه چیز به این افراد کمک خواهیم کرد. بنظر ما خیلی خوب است که کودکان به مسجد بروند ولی در کنار آن باید به مدرسه نیز بروند و با دوستان خود ورزش کنند. (منظور نامبرده مخالفت تعدادی از اولیاء دختران مسلمان برای ورزش آنها می باشد). آنها باید کشور، فرهنگ و اصول دموکراتیک را بشناسند. مهم آن نیست که دختران حجاب داشته باشند. مهم آن است که درس بخوانند و وقتی بزرگ شدند می توانند برای خود تصمیم بگیرند.
ماربیا و فوئنخیرولا:
مسلمانان اینجا پنج ستاره هستند. محمد کمال مصطفی، امامی ۴۱ ساله، چاق و خوش برخورد است. لباس او سفارشی دوخته شده و صندل پایش مارک JAGUAR است. این امام مصری که در دانشگاههای مهم عربستان سعودی تحصیل کرده است چند ماه پیش به دشمن شماره یک ملت بعدازمنتشر کردن کتابی تحت عنوان «زن دراسلام» تبدیل گشت. او درکتابش از بدرفتاری با زنان مسلمان حمایت کرده و به همسران آنها توصیه می کند که چطور زنان خود را کتک بزنند تا آثار بدرفتاری در بدن آنها بجا نماند. اوبخاطر همین کتاب دادگاهی شد و اسپانیائی های مسلمان شده حمایت خود راازوی برداشتند.اوقبل ازرسیدن به امامت مسجد فوئنخیرولا ،امام یکی ازمساجدجزایرقناری بود. اودرسال ۱۹۸۴ وارداین جزایر شد.
کمال می گوید که ازدست روزنامه ال پائیس خیلی ناراحت است. اوفکرمی کندکه درمورداوبی عدالتی شده و همگی -از مطبوعات گرفته تا اسپانیائی های مسلمان شده -دست به دست هم داده اند تا به رهبریت وی پایان دهند.اوخطاب به خبرنگار می گوید شما به من خیلی صدمه زده اید. سخنان مرا بد تعبیر کرده اید. من خیلی لیبرال هستم. من یک درک مدرن ازاسلام دارم. من با برابری زن و مرد موافق هستم. توجه کنید که دختر کوچک من حجاب ندارد.
کمال به سئوالات خبرنگاران در دفتر خودش در مسجد سهیل در فوئنخیرولا پاسخ می دهد. این مسجد در سال ۱۹۹۳ از سوی ولیعهد عربستان افتتاح گردید. ساختمان این مسجد خیلی بزرگ و سفید رنگ است. دارای یک کتابخانه خوب و یک سالن پر از کامپیوتر برای دانش آموزان است. در زمانی که این مصاحبه انجام گرفت (بخاطر تعطیلات تابستانی کسی در مسجد نبود) تنها ۶ مهاجر مراکشی در مسجد پشت وی خم و راست می شدند. این مسجد با کمک مالی کنسولگری عربستان سعودی در شهر مالاگا و کمک های کشورهای خلیج فارس ساخته شده است. کمال می گوید: تنها خانواده های بزرگ در ساخت این مسجد کمک مالی کرده اند.
جای تعجب است که اکثر مسلمانان با عقاید کمال موافق هستند ولی نام آنها فاش نشده است. در بین آنها امام شهر والنسیاعبدالمجیدرجاب و رئیس مرکزاسلامی بارسلون ناجم حسن، قرار دارند. بعضی ها در مقابل خبرنگار محتوای کتاب کمال را تائید می کنند. نباید فراموش کرد که کمال یکی ازشخصیت های اسلامی مهم دراسپانیا بوده و از او برای شرکت در سخنرانی های مختلف در شهرهای اسپانیا دعوت می شده است. او می گوید من پرستیژ زیادی دارم و همه چیز را با من مطرح می کنند. من یکی از معدودکسانی در اسپانیا هستم که می توانم قرآن را تفسیر کنم. در رابطه با وی می گویند که او قرار بود در راس یک شورای مشورتی در رابطه با الهیات اسلامی قرار گیرد. کاراین شورا می توانست مشخص کند که یک مسلمان در اسپانیا چه کاری را می تواند انجام دهدوبه انجام چه کاری مجازنیست. خلاصه باید گفت : تئورهای عربستان سعودی.
علال بشر، امام مسجد ماربیا، ۵۸ ساله، می گوید این کتاب یک تحریک واقعی است. مسجد ماربیا در سال ۱۹۸۲ از سوی برادر شاه فهد، ولیعهد سلمان، ساخته شد. بشربرعکس کمال مصطفی می باشد. او فردی باسواد، خوش برخورداست و خوب صحبت می کند. او در مراکش تحصیل کرده است. وی می گوید علال به معنی اولاد مستقیم پیغمبر است. اوسالیانی درازمدیر مرکزاسلامی بروکسل بود تا اینکه خانواده سلطنتی سعودی او را برای مسجد لوکس ماربیا انتخاب کرد.این مسجد دارای سیستم تهویه مطبوع، ۲۶ پنجره ویترای شده، ۱۳۱ لوستر برنجی و یک کتابخانه ۲۰۰ متری است.علیرغم این بشر می گوید این مسجد نمایانگراسلام هیچ کشوری نیست. من اجازه نمی دهم که سیاست، سازمان های اطلاعاتی یا سفرا برای تبلیغ وارد این مسجد شوند.
سئوال: چرا می گوید که کتاب همتایتان کتابی تحریک کننده است؟
پاسخ: زیرا کتابی با چنین خصوصیاتی دراین کشور مورد قبول نیست. در جامعه ای دموکراتیک و پیشرفته ،کمال درجستجوی یافتن بهانه ای بود که خود را قربانی جلوه دهد. او با این کار می خواست ارادت خود را به شاهزاده های عرب نشان دهد ودرعوض آن پاداش بگیرد. او (کمال) گفته بود که حمله به کتاب وی حمله به اسلام است. این واقعیت ندارد. او خواسته است با این مورد امتیازاتی کسب کند. نادانی وی ومنافع شخصی او با هم مخلوط شده اند.
سئوال: شما چه اسلامی را تبلیغ می کنید؟
پاسخ: مذهب قرآنی واصول اسپانیائی. آینده این است. من پنچ فرزندم را این چنین تربیت کرده ام. یکی از دخترانم درآمریکا تحصیل می کند و یکی از دخترانم با یکی از ماموران گارد سویل (ژاندارمری اسپانیا) ازدواج کرده است.
سئوتا: سایه روشن ها:
مناره های سبزوسفید سه مسجد سید المهدی، سید المباراک و بنزو در شهر سئوتا به راحتی مشاهده می شود. بلند گوهای مساجد با صدای دعوت به نماز فضای شهر را پر می کنند. در این شهر ۱۵ نمازخانه دیگر نیز وجود دارد. حدوداً ۴۰ درصد از ۷۲ هزار نفر جمعیت این شهر که در شمال افریقا واقع است ، مسلمان واسپانیائی هستند. ۵۱ درصد دانش آموزان دوره ابتدائی را نیز کودکان مسلمان تشکیل می دهند. به گفته معاون انجمن همسایگان PRINCIPE ALFONSO که محله ای مسلمان نشین است، اینجا همه این قضایا طبیعی است، چادر، نماز، ردای عربی، ماه رمضان و … مسلمانان و مسیحی ها قرن هاست که همدیگر را می شناسیم و محکوم به زندگی کردن با هم هستیم.
از طرف دیگر رئیس انجمن مسلمانان بوخاری و تروتسکیت سابق عبدالسلام حامدی اظهار می دارد: حتی زمان فرانکونیز به دین ما احترام گذاشته می شد. اگرچه از عدالت اجتماعی برخوردار نبودیم و به ما ملیت اسپانیائی نداد. یعنی بی وطن بودیم و تا سال ۱۹۸۶ هم این وضع ادامه داشت. ولی به ما جای مناسبی داد که در آن بتوانیم نماز و دعا بخوانیم. مقصود وی مسجد سید المهدی است که در آن پلاکی وجودداردکه یادآور ساخت مسجد در سال ۱۹۳۹ -سال پیروزی -می باشد. این مسجد مثل اغلب مساجد و نمازخانه های دیگر توسط وزارت امور اسلامی مراکش اداره می شود که حقوق امام ها را پرداخت می کند و تصمیم می گیرد هر امام در خطبه های نماز جمعه ازچه مطلبی سخن بگوید. بعضی مسلمانان اسپانیائی اظهارمی دارند که مراکش هم به نوبه خودازعربستان سعودی دستور می گیرد.
سئوتا در سالهای اخیر از نقطه نظر سرویس های اطلاعاتی اسپانیا هدف جالبی بوده است. خصوصاً بعد از ۱۱ سپتامبر یعنی تاریخ واقعه برج های دوقلوی آمریکا که مسلمانان اسپانیا آنرا ثمره تبانی دولت آمریکا یعنی «سیا» ومجموعه دست اندرکاران صنایع نظامی آمریکا می دانند. «القاعده؟» اختراع یانکی هاست.
یادآوری می کنیم که یک مسلمان سئوتایی بنام حامد عبدالرحمن احمد، ۲۷ ساله، تنها اسپانیائی است که علیه آمریکائی ها در افغانستان جنگیده و در حال حاضر در زندان نظامی گوانتانامو (آمریکا) بسر می برد. دوستانش در باره وی می گویند: «جوانی است مذهبی و قدری بدون ثبات. چند سال پیش یک انجمن اسلامی سئوتا بنام النور، مسافرتی را برای وی به مالزی ترتیب داد که در آنجا بتواند اطلاعات مذهبی خود را تکمیل نماید».
عبدالسلام حامدی به اظهاراتش اضافه می کند که: «افراط گرایی مخفی است. در سئوتا بیش از سه انجمن واقعی جدی وجود دارد و باید سعی کنیم که از دین و مذهب به عنوان حربه سیاسی و یا بازی با احساسات مردم استفاده نشود. اینجا پر از امام های قلابی است. ولی تقصیر کیست که در سئوتا مسلمانان دربرخورداری ازآموزش محروم بوده اند؟ تقصیر کیست که اینجا یک امام درست و درخورشأن مردم وجود ندارد؟ شما فکر می کنید که اگر آموزش های قرآنی در مدارس داده می شد و معلم و آموزگار داشتیم ، الآن این جوان در گوانتانامو بود؟
در مقابل محافظه کاری مذهبی (بدون خشونت) که در فضای سئوتا وجود دارد پیام مهدی فلورنس، یک اسپانیائی ۳۷ ساله که به اسلام گرویده است-همان کمونیست سابق و دبیرفعلی فدراسیون اسپانیایی انجمن های مذهبی اسلامی – خوش آینداست: «آخرین ابتکار ما بوجودآوردن یک کمیسیون مطالعاتی است .این مرکزفرم هایی به تمام انجمن های مسلمان اسپانیا خواهد فرستاد که موضع شان را درارتباط باخشونت و بدرفتاری نسبت به زنان ، ختنه دختران و سنگسار کردن مشخص نمایند. سازمان های اسلامی که هر یک از این مقولات را تائید نمایند، بسته می شوند. از سعودی ها که مرکز اسلامی مادرید را کنترل می کنند و در کشورشان سنگسار نمودن معمول است گرفته تا الباقی. مسلمانی که مخالف حقوق زن باشد در این کشور (اسپانیا) جایی ندارد».
کوردوبا: قدمی به جلو:
زمزمه عربی با صدای جنگل در هم می آمیزد. نمازخانه شورای اسلامی در ALMOOVAR DEL RIO (کوردوبا) سالنی است تمیز، روشن و پرنور. مشرف به باغ زیتون و درختان معطر. در این سالن، تابلو و سازهای شرقی وجود دارند. زنان و مردان با هم نماز می خوانند. چیزی که هرگز بین مسلمانان دیده نمی شد. مثل یک خانواده هستند. در همین مکان چند ماه پیش منصور اسکودرو مراسم ازدواج دخترش را برگزار نمود. وی می گوید: روسای انجمن های اسلامی می توانند در مساجد مراسم ازدواج بین افراد را اجرا نمایند و دولت اسپانیا هم آنرا به رسمیت می شناسد.
منصور اسکودرو، رئیس شورای اسلامی وضعیت خود را به این شکل تعریف می کند: ایده ما همآهنگ کردن اسلام و دنیای مدرن در مقابل دیدگاهی است که از اسلام خشک عربی ارایه می شود. اسلامی که سرشارازممنوعیت هاست و جنبه روحانیت ما را رد می کند. نوعی از اسلام که تا حدی هم مسلمانان سوری الاصل که حالا تبعه اسپانیا هستند ودر مسجد ESTRECHO مادرید جمع می شوند ، طرفدارآن هستند.
ما مایلیم پیام مذهبی مان در چارچوب مسائل اجتماعی، سیاسی وجغرافیائی که دراطرافمان قراردارد ، تفسیر و عمل شود. اسلامی که بیشتر شبیه اسلام بلژیک، فرانسه یا آمریکاست تا اسلام خاور نزدیک. اسکودرو از ۲۰ هزار مسلمان اسپانیائی که خانواده هایشان نیز به آنها اضافه می شوند، صحبت می کند. گروهی کوچک که دارای قدرت اقتصادی هم نیستند و باید علیه تفکر واحدی مبارزه نمایند. وی می گوید دراین شرایط این تنها حربه ما برای جلوگیری ازانتشاربنیادگرایی اسلامی دراسپانیا می باشد.
بعد از وقایع یازده سپتامبردومیلیون نفربه آدرس اینترنتی ما webislam.com مراجعه کرده اند. یکی دیگر از ابتکارات ما تاسیس موسسه حلال برای گواهی کردن درجه خالصی و کیفیت مواد خوراکی برای مسلمانان است. نظیر گوشت که می بایست مطابق معتقدات ما ذبح شود و مواد خوراکی دیگر که می بایست فاقد چربی حیوانی باشند. اینها همه کارهای مثبتی است که در راستای عادی کردن روابط ما با اجتماع انجام می شود. حالا وقت آن است که دولت هم به تعهدات خود عمل کند و در مدارس دولتی هم دروس اسلامی تدریس شود. در تمام اسپانیا حتی یک معلم اسلامی وجود ندارد.
باید گفت که این بخش از جریان مسلمانان تازه کار- که برای دولت مایه درد سرهستند -وسایرجریانات اسلامی محافظه کارومشکوک ،اگرچه هنوز راه زیادی درپیش دارند.اما در پیام شان روح امید نهفته است.

[*] این مقاله ترجمه ای است از ویژه نامه هفتگی روزنامه ال پائیس مورخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۰۶ چاپ مادرید

منبع: برنا/ حسین میرزایی ونی

About مدیریت

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*


*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>