تیتر خبرها
خانه / بخش 6) آمریکا و نظام سلطه / 6)12) حمله جنایتکارانه به هواپیمای مسافربری ایران / روايت دريادار گل‌وردي از جريان شليك ناو آمريكايي به هواپيماي ايراني

روايت دريادار گل‌وردي از جريان شليك ناو آمريكايي به هواپيماي ايراني

*به ياد شهداي انفجار ايرباس بر فراز آب‌هاي خليج فارس*
روايت دريادار گل‌وردي از جريان شليك ناو آمريكايي به هواپيماي ايراني
*اقدام آمريكايي‌ها ضدبشري بود

خبرگزاري دانشجويان ايران – تهران
سرويس: تاريخ

خليج هميشه نيلي فارس دو بار در طول تاريخ ايران از زماني كه پاي استعمار به آن گشوده شد، به پاسداشت مظلوميت و رشادت مردم اين سرزمين به رنگ خون درآمد؛ نخستين بار در دهم ارديبهشت ماه مصادف با بيرون راندن اولين استعمارگران از منطقه جنوب با شهادت بيش از 800 سرباز و سردار ايراني و بار ديگر در 12 تيرماه 1367 با مظلوميت 290نفر مسافر بي‌دفاع هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران از تهران و بندرعباس به مقصد دوبي.

درياردار عيسي گل‌وردي، يكي از سرداران سپاه و مسوول نيروي دريايي سپاه در زمان انفجار ايرباس از سوي ناو آمريكايي در منطقه دريايي يكم هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تاريخ ايسنا به بيان خاطراتي از آن روزها پرداخت و بيان كرد: دوازدهم تيرماه 1367، حادثه انفجار هواپيماي مسافربري در خليج‌فارس اتفاق افتاد و هواپيماي مسافرتي ايرباس در مسير پروازي خود بر خليج‌فارس مورد اصابت دو فروند موشك ناو وينسنت قرار گرفت. اين حادثه در سلسله‌ حوادثي بود كه قرار بود در تيرماه رخ دهد و قسمتي از آن اتفاق افتاده بود و قسمتي هم بعدا قرار بود رخ دهد. اين اتفاقات به همديگر وصل هستند و اگر اين حادثه را به تنهايي بررسي كنيم، بعضا بيشتر توصيف كرده‌ايم و با انگيزه‌هاي عاطفي با آن برخورد مي‌شود.

در سال 1367، آمريكايي‌ها به نفع عراق وارد جنگ با ما شدند

وي افزود: در واقع در سال 1367، آمريكايي‌ها مستقيما به نفع عراق وارد جنگ با ما شدند و جبهه دوم جنگ را در خليج‌فارس آغاز كردند. به اين شكل كه اقداماتي را در خليج‌فارس در ابتداي سال 67 شروع كردند. اولين كار آن‌ها درگيري با شناورها و قايق‌هاي سپاه و ارتش درمنطقه خليج‌فارس بود، كار ديگر جلوگيري از كنترل كردن نيروهاي نظامي جمهوري اسلامي ايران بود و همچنين چند روز قبل از اينكه به ايرباس حمله كنند، سكوهاي نفتي ايران در منطقه خليج‌فارس، دقيقا سكوهاي منطقه سيري را كه از جمله سكوهاي مهم ما در منطقه است را مورد اصابت قرار دادند؛ اين سكوها در حال سوختن بود كه عمليات دوم روي ايرباس را انجام دادند.

امكان اشتباه آمريكايي‌ها در عدم شناخت اين هواپيما بسيار كم بود

وي، امكان اشتباه كردن آمريكايي‌ها در عدم شناخت اين هواپيما را بسيار كم دانست و اظهار كرد: اينكه آيا اين‌ها اشتباه كردند يا نه، دو حالت مختلف است؛ اگر فرض را بگذاريم كه اشتباه كردند، فرضمان غيرمنطقي است اما فرض اينكه آمريكايي‌ها دنبال اين بودند كه هر اقدامي كنند تا جبهه دوم جنگ را به نفع صدام حسين هدايت كنند، عملي‌تر است و در واقع مي‌خواستند به حركت‌هاي جمهوري اسلامي كه مي‌رفت خطري براي سياست‌هاي آمريكا در منطقه خاورميانه باشد، خاتمه بدهند.

وي افزود: به همين جهت در مرحله دوم كار وارد اقدام براي زدن هواپيما شدند. به دلايل متعددي ما مطمئن هستيم كه اين هواپيما از روي علم و آگاهي توسط نيروهاي آمريكايي مورد اصابت قرار گرفته است و نه از روي جهل زيرا غيرمنطقي است، دلايل ما متعدد است.

دريادار گل‌وردي، اين دلايل را برشمرد: جثه و بزرگي هواپيما، كريدور پروازي، روتين بودن و برنامه‌ريزي شده بودن اين پرواز از دلايل ماست كه در دنياي امروز حتي مترو و ماشين‌ها را نيز كنترل مي‌كنند، چه برسد به خطوط پروازي و كشتي‌راني كه برنامه‌هاي آن‌ها از هر نقطه‌اي در دنيا قابل بررسي است و حتي خلبان آن‌ها نيز مشخص است؛ به همين جهت مسير و ساعت پرواز و سيستم‌هاي جست‌وجو كننده مثل سيستم الكترونيك، براي تشخيص سرعت و جثه هواپيما، حتي نوع مانور هواپيما را معين مي‌كنند و نشان مي‌دادند كه هواپيما مسافربري است.

يكي از اعضاي فرماندهي نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، دلايل ديگري نيز براي اثبات عمدي بودن اين اقدام، ذكر و تشريح كرد: منطقه‌اي كه هواپيما در آن پرواز كرده، منطقه جنگي نبوده است. درست است كه آمريكا در منطقه خليج‌فارس يك جبهه ديگر را باز كرده بودند ولي در اين جبهه بيشتر بهانه واهي مي‌تراشيدند. منطقه جنگ، منطقه جنوب غربي و غرب كشور ما بوده است و منطقه خليج‌فارس در حدود 1200 كيلومتر فاصله داشته است. يعني بيش از فاصله تهران تا ميدان جنگ، به همين جهت تصور اينكه آنجا را ميدان جنگ تلقي كنيم تصور غيرمنطقي است.

وي افزود: جثه هواپيما، سرعت آن و همچنين كريدور هواپيما و نوع مانور آن مشخص مي‌كرد كه اين هواپيما كاملا غيرنظامي و مسافربري است. قطعا ناو وينسنت يك ناو چند منظوره است و اين ناو و تعدادي از ناوهاي ديگر به اين عنوان به خليج‌فارس آمدند كه اغتشاش ايجاد كنند، يعني جبهه دوم جنگ را به نفع صدام عليه جمهوري اسلامي به راه بيندازند.

گل‌وردي خاطر نشان كرد: منطقه هرمزگان، منطقه يكم دريايي بود و ناو در 9 مايلي جزيره قشم مستقر شد، در صورتي‌كه درياي سرزميني ما 12 مايل است. هر مايل دريايي نزديك دو كيلومتر است و در واقع سه مايل ناو به آ‌ب‌هاي ما تجاوز كرده بود و در جنوب شرقي جزيره هنگام مستقر شده بود كه در همان حين كشتي‌هاي سپاه به آن نزديك مي‌شدند كه اين پرواز صورت گرفت و مسير آن از بندرعباس به دوبي بود.

وي افزود: در روي جزيره قشم و نزديك جزيره هنگام، هواپيما مورد اصابت قرار گرفت، يعني نزديك جزيره لارك و تكه‌هاي هواپيما به دليل سرعت اوليه‌اش در همين منطقه پخش شد.

فرض جاهلانه بودن اقدام آمريكا ادعايي بيهوده است

گل‌وردي با تاكيد بر وضوح تشخيص عيني هواپيماي مسافربري از يك جنگنده تاكيد كرد: به تمام اين دلايل، ما مي‌دانيم كه آمريكايي‌ها عالمانه به اين هواپيما تجاوز كردند نه جاهلانه و فرض جاهلانه بودن اين اقدام يك ادعاي بيهوده است و به اين معناست كه نيروهاي نظامي تكنولوژي آمريكايي به عنوان تكنولوژي برتر نظامي، كارآمد نبوده است و بدين ترتيب نتيجه مي‌گيريم خيلي از كارهايي كه آمريكايي‌ها در دنيا انجام مي‌دهند مي‌تواند اشتباه باشد يا اشتباه كردند كه در واقع اين صدمه به آمريكايي‌هاست.

وي با رد شايعه پرواز همزمان يك فروند جنگنده با پرواز هواپيماي مسافربري گفت: اصلا اين حادثه وجود نداشته و فرودگاه بندرعباس امكان بلندكردن دو پرواز همزمان را نداشته است. به تمام دلايلي كه گفتم مسلم بود كه هواپيما، مسافربري است و قطعا ناو وينسنت اين مساله را تشخيص داده است. دو موشك در آن شرايط از روي باند بلند شده است؛ محل ناو وينسنت در نزديكي جزيره هنگام بود و هواپيما در نزديكي جزيره لارك و قشم مورد اصابت قرار گرفت كه در اين محل هواپيما كمتر از 20 كيلومتر پرواز كرده بود.

وي افزود: اين نشان مي‌دهد كه آنها برنامه داشتند كه اين هواپيما را مورد اصابت قرار بدهند؛ يك موشك به قسمت جلو و ديگري به قسمت عقب هواپيما با فاصله 10 ثانيه اصابت كرد و در واقع اين هواپيما با چشم غيرمسلح از فاصله خيلي دور قابل رويت بود طوري كه مردم و نيروهايي كه در منطقه بودند، هم اصابت موشك و هم سقوط هواپيما را شاهد بودند.

دريادار گل‌وردي با تاييد عدم حضور خود در صحنه گفت: به من اطلاع دادند كه اتفاق رخ داده است و به سرعت نيروهاي امداد و نجات و شناورهاي كشتي در منطقه حاضر شدند و هليكوپترهاي ارتش و شناورهاي سپاه حاضر و دنبال جمع‌آوري جنازه‌ها بودند زيرا تمام جنازه‌ها بر اثر فشار بالاي جو و انفجار، قبل از رسيدن به سطح آب از بين رفته بودند و هواپيما شرايط اين را نداشت كه سقوط كند؛ هواپيما در هوا تكه تكه شد.

تمام فشارها براي اين بود كه جمهوري اسلامي را از جنگ منع كنند

وي افزود: اين فعاليت‌ها قسمتي از كنترل خليج‌فارس و درگيري با شناورهاي كشتي سپاه بود يعني كنترل كردن شناورهايي كه به مقاصد بندر امام (ره) و بوشهر مي‌رفتند. بعد از اين مرحله مي‌بينيد كه اقدامات ديگري مثل عمليات منافقين در مرصاد و حمله مجدد عراق بعد از پذيرش قطعنامه ايران توسط عراق به منطقه جنوب رخ مي‌دهد. بعد از مدت كوتاهي قطعنامه را پذيرفتيم و در واقع تمام اين فشارها به اين دليل بود كه جمهوري اسلامي را از جنگ منع كنند.

گل‌وردي اضافه كرد: آمريكايي‌ها در اين بحث هدف ديگري هم داشتند؛ آنها مي‌خواستند به جمهوري اسلامي نشان دهند كه ماجراجو هستند و هر اقدامي انجام مي‌دهند تا اين جنگ در اين زمان خاتمه پيدا كند.

وي با اشاره به واكنش رسانه‌ها نسبت به اين سانحه تصريح كرد: يكي از كارهاي تبليغاتي آمريكايي‌ها اين است كه مي‌گويند به علت درگيري با شناورهاي سپاه دچار اين اشتباه شده‌اند و اين كاملا غلط است.

دريادار گلوردي در ادامه به ايسنا گفت: ناو در چند لحظه وارد آب‌هاي سرزميني ما شد. سه مايل براي يك ناو مسافت زيادي نيست و كمتر از يك ربع حركت كرده است. ناو ساعت 10 صبح وارد آب‌هاي ما شد، كشتي‌ها از منطقه نزديك به آن‌جا كه پايگاه نيروي دريايي سپاه بود حركت كردند و حدود 12 مايل با آنجا فاصله داشتند و ضمن نزديك شدن به آن، اين اتفاق افتاده است و ساعت 10:30 حادثه رخ داد. من حادثه را به چشم خودم نديدم، اما در صحنه حاضر شدم و به سرعت به تهران اطلاع داديم و گروه‌هاي مختلفي بعد از حادثه در محل حاضر شدند.

وي افزود: اطلاع‌رساني، سيستم خاصي دارد و به جهت وسايل ارتباطي مجزاي نظامي به سرعت اين اطلاعات انتقال پيدا مي‌كند. ماموريت سرزميني ما اين بود كه ناو را دفع تجاوز كنيم زيرا به نوعي حمله نظامي و شليك كرده بود؛ ناو كم‌كم از آب‌هاي ايران بيرون رفت، ساعت 11:30 ناو از آب‌هاي سرزميني ما بيرون رفت كه در واقع ما بيشتر نيروهايمان را به جمع‌آوري جنازه‌ها در آب‌ها فرستاديم.

عمل آمريكايي‌ها در شليك به ايرباس عملي ضدبشري و ضد قوانين بين‌المللي بود

گل‌وردي با بيان اينكه كشته‌شدگان مسافرين عادي، تجار و خانواده‌هاي آن‌ها بودند افزود: اقداماتي پس از حادثه از سوي ما توسط وزارت خارجه و ستاد كل نيروهاي مسلح و به تبع شكايت‌هايي صورت گرفت، مدارك مربوطه ارائه شد و به همين جهت آمريكايي‌ها مجبور به دادن غرامت شدند. آمريكايي‌ها هم به افراد و هم هزينه‌هاي هواپيما را پرداخت كردند اما اين اقدامات اين قدر مهم نيست كه عمل ضدبشري و ضد قوانين بين‌المللي مهم بوده است. در دنيا اتفاقات زيادي به دلايل مختلفي مثل جو يا نقض فني مي‌افتد اما اينكه هواپيماي مسافربري در شرايط غيرجنگي مورد اصابت موشك جنگي قرار گيرد، آن هم توسط كشوري كه هزاران مايل فاصله دارد، قوانين و امنيت بين‌المللي را بر هم مي‌زند و اين مهم‌تر از خود حادثه است.

دولتمردان آمريكايي فقط شعار حقوق بشر و آزادي ملت‌ها را سرمي‌دهند

وي با اشاره به روحيات و خصلت‌هاي تجاوزكارانه دولت آمريكا،‌ مباحث مطرح از سوي آنها در زمينه حقوق بشر و آزادي ملت‌ها را صرفا شعار بدون عمل خواند و بيان كرد كه آنها در جايي كه منافع‌شان در خطر قرار گيرد، هر عملي را انجام مي‌دهند.

اين فرمانده نيروي دريايي سپاه تاكيد كرد: اين حادثه، قسمتي از مظلوميت و حقانيت كشور ما را نشان مي‌داد؛ البته دلايل پذيرش قطعنامه پس از حادثه مختلف بوده است و چه بسا اين حادثه مي‌توانست قسمتي از آن دلايل باشد ولي اندازه و سهم آن مشخص نيست.

وي افزود: اين حادثه توسط كسي قابل دفاع نبود، تنها كسي كه دفاع كرد و به فرمانده ناو وينسنت مدال داد، دولت آمريكا بود. خيلي‌ها درباره اين حادثه سكوت اما مجامع عمومي اين حركت را محكوم كردند و پيگيري جدي آن را خواستار شدند.

گل‌وردي در زمينه همكاري ميان نيروهاي مختلف در اين حادثه يادآور شد: هيچ مشكلي در هماهنگي ميان نيروها نبود. تمام نيروهاي مسلح به جهت وحدت فرماندهي كه دارند مشكلي در هماهنگي‌ها پيدا نمي‌كنند؛ كل يگان‌ها و نيروهايي كه درگير بودند و مي‌توانستند در منطقه كمك كنند به سرعت ستادي تشكيل دادند و كمك بسيار خوبي كردند اما به هر حال كمك‌ها در جمع‌آوري جنازه‌ها بود زيرا كار ديگري نمي‌توانستيم، انجام دهيم. در همان مرحله اول چون احتمال داشت كسي زنده باشد، اقدام كرديم اما پس از 20 دقيقه تفحص فهميديم كسي زنده نمانده است.

وي افزود: مرصاد بعد از اين حادثه و پذيرش قطعنامه رخ داد و نشان مي‌داد كه اين‌ها زنجيره عملياتي بود كه از درگيري با گشت‌هاي نيروهاي دريايي و كنترل كردن خليج‌فارس شروع شد و با اين حادثه و مرصاد ادامه يافت.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: مريم پيمان

درباره ی مدیریت

مطلب پیشنهادی

يادنامه حمله ناو آمريكايي به هواپيماي مسافربري ايران

براي مشاهده يادنامه حمله آمريكا به هواپيماي مسافربري ايران بر روي عكس كليك كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *