تیتر خبرها
خانه / بخش 6) آمریکا و نظام سلطه / 6)12) حمله جنایتکارانه به هواپیمای مسافربری ایران / به یاد شهدای انفجار ایرباس بر فراز آب‌های خلیج فارس

به یاد شهدای انفجار ایرباس بر فراز آب‌های خلیج فارس

خبرگزاری ایسنا :

خلیج همیشه نیلی فارس دو بار در طول تاریخ ایران از زمانی که پای استعمار به آن گشوده شد، به پاسداشت مظلومیت و رشادت مردم این سرزمین به رنگ خون درآمد؛ نخستین بار در دهم اردیبهشت ماه مصادف با بیرون راندن اولین استعمارگران از منطقه جنوب با شهادت بیش از ۸۰۰ سرباز و سردار ایرانی و بار دیگر در ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ با مظلومیت ۲۹۰نفر مسافر بی‌دفاع هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران از تهران و بندرعباس به مقصد دوبی.دریاردار عیسی گل‌وردی، یکی از سرداران سپاه و مسوول نیروی دریایی سپاه در زمان انفجار ایرباس از سوی ناو آمریکایی در منطقه دریایی یکم هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تاریخ ایسنا به بیان خاطراتی از آن روزها پرداخت و بیان کرد: دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷، حادثه انفجار هواپیمای مسافربری در خلیج‌فارس اتفاق افتاد و هواپیمای مسافرتی ایرباس در مسیر پروازی خود بر خلیج‌فارس مورد اصابت دو فروند موشک ناو وینسنت قرار گرفت. این حادثه در سلسله‌ حوادثی بود که قرار بود در تیرماه رخ دهد و قسمتی از آن اتفاق افتاده بود و قسمتی هم بعدا قرار بود رخ دهد. این اتفاقات به همدیگر وصل هستند و اگر این حادثه را به تنهایی بررسی کنیم، بعضا بیشتر توصیف کرده‌ایم و با انگیزه‌های عاطفی با آن برخورد می‌شود. در سال ۱۳۶۷، آمریکایی‌ها به نفع عراق وارد جنگ با ما شدند وی افزود: در واقع در سال ۱۳۶۷، آمریکایی‌ها مستقیما به نفع عراق وارد جنگ با ما شدند و جبهه دوم جنگ را در خلیج‌فارس آغاز کردند. به این شکل که اقداماتی را در خلیج‌فارس در ابتدای سال ۶۷ شروع کردند. اولین کار آن‌ها درگیری با شناورها و قایق‌های سپاه و ارتش درمنطقه خلیج‌فارس بود، کار دیگر جلوگیری از کنترل کردن نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران بود و همچنین چند روز قبل از اینکه به ایرباس حمله کنند، سکوهای نفتی ایران در منطقه خلیج‌فارس، دقیقا سکوهای منطقه سیری را که از جمله سکوهای مهم ما در منطقه است را مورد اصابت قرار دادند؛ این سکوها در حال سوختن بود که عملیات دوم روی ایرباس را انجام دادند. امکان اشتباه آمریکایی‌ها در عدم شناخت این هواپیما بسیار کم بود وی، امکان اشتباه کردن آمریکایی‌ها در عدم شناخت این هواپیما را بسیار کم دانست و اظهار کرد: اینکه آیا این‌ها اشتباه کردند یا نه، دو حالت مختلف است؛ اگر فرض را بگذاریم که اشتباه کردند، فرضمان غیرمنطقی است اما فرض اینکه آمریکایی‌ها دنبال این بودند که هر اقدامی کنند تا جبهه دوم جنگ را به نفع صدام حسین هدایت کنند، عملی‌تر است و در واقع می‌خواستند به حرکت‌های جمهوری اسلامی که می‌رفت خطری برای سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه باشد، خاتمه بدهند. وی افزود: به همین جهت در مرحله دوم کار وارد اقدام برای زدن هواپیما شدند. به دلایل متعددی ما مطمئن هستیم که این هواپیما از روی علم و آگاهی توسط نیروهای آمریکایی مورد اصابت قرار گرفته است و نه از روی جهل زیرا غیرمنطقی است، دلایل ما متعدد است. دریادار گل‌وردی، این دلایل را برشمرد: جثه و بزرگی هواپیما، کریدور پروازی، روتین بودن و برنامه‌ریزی شده بودن این پرواز از دلایل ماست که در دنیای امروز حتی مترو و ماشین‌ها را نیز کنترل می‌کنند، چه برسد به خطوط پروازی و کشتی‌رانی که برنامه‌های آن‌ها از هر نقطه‌ای در دنیا قابل بررسی است و حتی خلبان آن‌ها نیز مشخص است؛ به همین جهت مسیر و ساعت پرواز و سیستم‌های جست‌وجو کننده مثل سیستم الکترونیک، برای تشخیص سرعت و جثه هواپیما، حتی نوع مانور هواپیما را معین می‌کنند و نشان می‌دادند که هواپیما مسافربری است. یکی از اعضای فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دلایل دیگری نیز برای اثبات عمدی بودن این اقدام، ذکر و تشریح کرد: منطقه‌ای که هواپیما در آن پرواز کرده، منطقه جنگی نبوده است. درست است که آمریکا در منطقه خلیج‌فارس یک جبهه دیگر را باز کرده بودند ولی در این جبهه بیشتر بهانه واهی می‌تراشیدند. منطقه جنگ، منطقه جنوب غربی و غرب کشور ما بوده است و منطقه خلیج‌فارس در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر فاصله داشته است. یعنی بیش از فاصله تهران تا میدان جنگ، به همین جهت تصور اینکه آنجا را میدان جنگ تلقی کنیم تصور غیرمنطقی است. وی افزود: جثه هواپیما، سرعت آن و همچنین کریدور هواپیما و نوع مانور آن مشخص می‌کرد که این هواپیما کاملا غیرنظامی و مسافربری است. قطعا ناو وینسنت یک ناو چند منظوره است و این ناو و تعدادی از ناوهای دیگر به این عنوان به خلیج‌فارس آمدند که اغتشاش ایجاد کنند، یعنی جبهه دوم جنگ را به نفع صدام علیه جمهوری اسلامی به راه بیندازند. گل‌وردی خاطر نشان کرد: منطقه هرمزگان، منطقه یکم دریایی بود و ناو در ۹ مایلی جزیره قشم مستقر شد، در صورتی‌که دریای سرزمینی ما ۱۲ مایل است. هر مایل دریایی نزدیک دو کیلومتر است و در واقع سه مایل ناو به آ‌ب‌های ما تجاوز کرده بود و در جنوب شرقی جزیره هنگام مستقر شده بود که در همان حین کشتی‌های سپاه به آن نزدیک می‌شدند که این پرواز صورت گرفت و مسیر آن از بندرعباس به دوبی بود. وی افزود: در روی جزیره قشم و نزدیک جزیره هنگام، هواپیما مورد اصابت قرار گرفت، یعنی نزدیک جزیره لارک و تکه‌های هواپیما به دلیل سرعت اولیه‌اش در همین منطقه پخش شد. فرض جاهلانه بودن اقدام آمریکا ادعایی بیهوده است گل‌وردی با تاکید بر وضوح تشخیص عینی هواپیمای مسافربری از یک جنگنده تاکید کرد: به تمام این دلایل، ما می‌دانیم که آمریکایی‌ها عالمانه به این هواپیما تجاوز کردند نه جاهلانه و فرض جاهلانه بودن این اقدام یک ادعای بیهوده است و به این معناست که نیروهای نظامی تکنولوژی آمریکایی به عنوان تکنولوژی برتر نظامی، کارآمد نبوده است و بدین ترتیب نتیجه می‌گیریم خیلی از کارهایی که آمریکایی‌ها در دنیا انجام می‌دهند می‌تواند اشتباه باشد یا اشتباه کردند که در واقع این صدمه به آمریکایی‌هاست. وی با رد شایعه پرواز همزمان یک فروند جنگنده با پرواز هواپیمای مسافربری گفت: اصلا این حادثه وجود نداشته و فرودگاه بندرعباس امکان بلندکردن دو پرواز همزمان را نداشته است. به تمام دلایلی که گفتم مسلم بود که هواپیما، مسافربری است و قطعا ناو وینسنت این مساله را تشخیص داده است. دو موشک در آن شرایط از روی باند بلند شده است؛ محل ناو وینسنت در نزدیکی جزیره هنگام بود و هواپیما در نزدیکی جزیره لارک و قشم مورد اصابت قرار گرفت که در این محل هواپیما کمتر از ۲۰ کیلومتر پرواز کرده بود. وی افزود: این نشان می‌دهد که آنها برنامه داشتند که این هواپیما را مورد اصابت قرار بدهند؛ یک موشک به قسمت جلو و دیگری به قسمت عقب هواپیما با فاصله ۱۰ ثانیه اصابت کرد و در واقع این هواپیما با چشم غیرمسلح از فاصله خیلی دور قابل رویت بود طوری که مردم و نیروهایی که در منطقه بودند، هم اصابت موشک و هم سقوط هواپیما را شاهد بودند. دریادار گل‌وردی با تایید عدم حضور خود در صحنه گفت: به من اطلاع دادند که اتفاق رخ داده است و به سرعت نیروهای امداد و نجات و شناورهای کشتی در منطقه حاضر شدند و هلیکوپترهای ارتش و شناورهای سپاه حاضر و دنبال جمع‌آوری جنازه‌ها بودند زیرا تمام جنازه‌ها بر اثر فشار بالای جو و انفجار، قبل از رسیدن به سطح آب از بین رفته بودند و هواپیما شرایط این را نداشت که سقوط کند؛ هواپیما در هوا تکه تکه شد. تمام فشارها برای این بود که جمهوری اسلامی را از جنگ منع کنند وی افزود: این فعالیت‌ها قسمتی از کنترل خلیج‌فارس و درگیری با شناورهای کشتی سپاه بود یعنی کنترل کردن شناورهایی که به مقاصد بندر امام (ره) و بوشهر می‌رفتند. بعد از این مرحله می‌بینید که اقدامات دیگری مثل عملیات منافقین در مرصاد و حمله مجدد عراق بعد از پذیرش قطعنامه ایران توسط عراق به منطقه جنوب رخ می‌دهد. بعد از مدت کوتاهی قطعنامه را پذیرفتیم و در واقع تمام این فشارها به این دلیل بود که جمهوری اسلامی را از جنگ منع کنند. گل‌وردی اضافه کرد: آمریکایی‌ها در این بحث هدف دیگری هم داشتند؛ آنها می‌خواستند به جمهوری اسلامی نشان دهند که ماجراجو هستند و هر اقدامی انجام می‌دهند تا این جنگ در این زمان خاتمه پیدا کند. وی با اشاره به واکنش رسانه‌ها نسبت به این سانحه تصریح کرد: یکی از کارهای تبلیغاتی آمریکایی‌ها این است که می‌گویند به علت درگیری با شناورهای سپاه دچار این اشتباه شده‌اند و این کاملا غلط است. دریادار گلوردی در ادامه به ایسنا گفت: ناو در چند لحظه وارد آب‌های سرزمینی ما شد. سه مایل برای یک ناو مسافت زیادی نیست و کمتر از یک ربع حرکت کرده است. ناو ساعت ۱۰ صبح وارد آب‌های ما شد، کشتی‌ها از منطقه نزدیک به آن‌جا که پایگاه نیروی دریایی سپاه بود حرکت کردند و حدود ۱۲ مایل با آنجا فاصله داشتند و ضمن نزدیک شدن به آن، این اتفاق افتاده است و ساعت ۱۰:۳۰ حادثه رخ داد. من حادثه را به چشم خودم ندیدم، اما در صحنه حاضر شدم و به سرعت به تهران اطلاع دادیم و گروه‌های مختلفی بعد از حادثه در محل حاضر شدند. وی افزود: اطلاع‌رسانی، سیستم خاصی دارد و به جهت وسایل ارتباطی مجزای نظامی به سرعت این اطلاعات انتقال پیدا می‌کند. ماموریت سرزمینی ما این بود که ناو را دفع تجاوز کنیم زیرا به نوعی حمله نظامی و شلیک کرده بود؛ ناو کم‌کم از آب‌های ایران بیرون رفت، ساعت ۱۱:۳۰ ناو از آب‌های سرزمینی ما بیرون رفت که در واقع ما بیشتر نیروهایمان را به جمع‌آوری جنازه‌ها در آب‌ها فرستادیم. عمل آمریکایی‌ها در شلیک به ایرباس عملی ضدبشری و ضد قوانین بین‌المللی بود گل‌وردی با بیان اینکه کشته‌شدگان مسافرین عادی، تجار و خانواده‌های آن‌ها بودند افزود: اقداماتی پس از حادثه از سوی ما توسط وزارت خارجه و ستاد کل نیروهای مسلح و به تبع شکایت‌هایی صورت گرفت، مدارک مربوطه ارائه شد و به همین جهت آمریکایی‌ها مجبور به دادن غرامت شدند. آمریکایی‌ها هم به افراد و هم هزینه‌های هواپیما را پرداخت کردند اما این اقدامات این قدر مهم نیست که عمل ضدبشری و ضد قوانین بین‌المللی مهم بوده است. در دنیا اتفاقات زیادی به دلایل مختلفی مثل جو یا نقض فنی می‌افتد اما اینکه هواپیمای مسافربری در شرایط غیرجنگی مورد اصابت موشک جنگی قرار گیرد، آن هم توسط کشوری که هزاران مایل فاصله دارد، قوانین و امنیت بین‌المللی را بر هم می‌زند و این مهم‌تر از خود حادثه است. دولتمردان آمریکایی فقط شعار حقوق بشر و آزادی ملت‌ها را سرمی‌دهند وی با اشاره به روحیات و خصلت‌های تجاوزکارانه دولت آمریکا،‌ مباحث مطرح از سوی آنها در زمینه حقوق بشر و آزادی ملت‌ها را صرفا شعار بدون عمل خواند و بیان کرد که آنها در جایی که منافع‌شان در خطر قرار گیرد، هر عملی را انجام می‌دهند. این فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: این حادثه، قسمتی از مظلومیت و حقانیت کشور ما را نشان می‌داد؛ البته دلایل پذیرش قطعنامه پس از حادثه مختلف بوده است و چه بسا این حادثه می‌توانست قسمتی از آن دلایل باشد ولی اندازه و سهم آن مشخص نیست. وی افزود: این حادثه توسط کسی قابل دفاع نبود، تنها کسی که دفاع کرد و به فرمانده ناو وینسنت مدال داد، دولت آمریکا بود. خیلی‌ها درباره این حادثه سکوت اما مجامع عمومی این حرکت را محکوم کردند و پیگیری جدی آن را خواستار شدند. گل‌وردی در زمینه همکاری میان نیروهای مختلف در این حادثه یادآور شد: هیچ مشکلی در هماهنگی میان نیروها نبود. تمام نیروهای مسلح به جهت وحدت فرماندهی که دارند مشکلی در هماهنگی‌ها پیدا نمی‌کنند؛ کل یگان‌ها و نیروهایی که درگیر بودند و می‌توانستند در منطقه کمک کنند به سرعت ستادی تشکیل دادند و کمک بسیار خوبی کردند اما به هر حال کمک‌ها در جمع‌آوری جنازه‌ها بود زیرا کار دیگری نمی‌توانستیم، انجام دهیم. در همان مرحله اول چون احتمال داشت کسی زنده باشد، اقدام کردیم اما پس از ۲۰ دقیقه تفحص فهمیدیم کسی زنده نمانده است. وی افزود: مرصاد بعد از این حادثه و پذیرش قطعنامه رخ داد و نشان می‌داد که این‌ها زنجیره عملیاتی بود که از درگیری با گشت‌های نیروهای دریایی و کنترل کردن خلیج‌فارس شروع شد و با این حادثه و مرصاد ادامه یافت.

سید غلامحسین امامی

توسط : سید غلامحسین امامی۱۱ تیر , ۱۳۸۷

درباره ی مدیریت

مطلب پیشنهادی

يادنامه حمله ناو آمريكايي به هواپيماي مسافربري ايران

براي مشاهده يادنامه حمله آمريكا به هواپيماي مسافربري ايران بر روي عكس كليك كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *