تیتر خبرها

مدال شجاعت بوش، پاداش قتل عام 290 غيرنظامي

به مناسبت سالروز سرنگوني هواپيماي ايرباس ايران
خبرگزاري فارس: جرج بوش پدر رئيس جمهور وقت آمريكا 15 سال پيش به فرمانده رزم ‌ناو وينسنس به دليل سرنگون كردن هواپيماي ايرباس 300 هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و كشته شدن 290 سرنشين و خدمه هواپيما، مدال شجاعت داد.

به گزارش خبرگزاري فارس، 15 سال پيش، شوراي امنيت پس از استماع سخنان دكتر ولايتي و جرج بوش در جلسه شماره 2821 خود در تاريخ 20 جولاي 1988 (1367/4/29) طرح قطعنامه پيشنهادي را به عنوان قطعنامه شماره 616 تصويب نمود.
در اين قطعنامه شوراي امنيت، ابراز تاسف عميق خود را از سقوط يك هواپيماي غير نظامي ايران اير در پرواز برنامه ريزي شده بين المللي 655 ، برفراز تنگه هرمز به وسيله موشك شليك شده از ناو جنگي وينسنس آمريكا اعلام نمود.
بر اساس اين قطعنامه، علاوه بر تاسف عميق، همدردي صميمانه و تسليت، شوراي امنيت سازمان ملل از تصميم سازمان بين المللي هواپيمايي كشوري در پاسخ به درخواست جمهوري اسلامي ايران مبني بر ايجاد گروه تحقيق جهت بررسي تمام حقايق موجود و جنبه هاي فني زنجيره حوادث مربوط به اين پرواز و انهدام هواپيما و همچنين از اعلام ايالات متحده آمريكا و جمهوري اسلامي ايران مبني بر تصميمشان براي همكاري با بررسي سازمان هواپيماي كشوري استقبال كرد.
بر اساس اين قطعنامه شوراي امنيت از تمامي اعضاي كنوانسيون 1944 شيكاگو در مورد هواپيماي كشوري بين المللي در خواست شد كه در همه شرايط، مقررات و رويه هاي سلامت هوانوردي كشوري را رعايت نمايند.
كارشناسان در بررسي اين قطعنامه بيش از هر نكته اي بر بي تفاوتي سازمان ملل و شوراي امنيت صحه گذاردند چون تنها با پيشنهاد ايران است كه شوراي امنيت هياتي را مامور رسيدگي به موضوع نمود.
البته بسياري بر اين عقيده‌اند كه با توجه به ساختار شوراي امنيت و جو فشار و تهديد كه در هنگام تصويب قطعنامه 616 عليه جمهوري اسلامي ايران وجود داشت و نيز وضعيت جبهه هاي جنگ در آن زمان مي توان صدور اين قطعنامه را نوعي موفقيت براي جمهوري اسلامي ايران به حساب آورد.
در بررسي سانحه نيز مشخص گرديد كه هواپيماي مسافربري برفراز آب هاي ايران مورد هدف واقع و در حوالي جزيره هنگام سقوط كرده است. قبل از اين واقعه نيز نيروهاي آمريكايي به هواپيماهاي گشت ايراني از لحظه برخاستن از باند بندر عباس تا لحظه فرود اخطار مي داد اين بدان معنا بود كه نيروهاي آمريكايي حتي برفراز خاك جمهوري اسلامي ايران نيز هواپيمايي ايران را مورد تهديد قرار دادند.
در تحقيقات تكميلي مشخص گرديد كه نيروهاي نظامي آمريكا مستقر در آبهاي خليج فارس و درياي عمان در زمان حادثه و قبل از آن عملا ” تماميت ارضي ايران را با استفاده از انواع ترفند ها مورد تجاوز قرار داده و به انحاء مختلف كشتي ها و هواپيماهاي ايران را مورد تهديد قرار مي دادند.
اما با توجه به مستندات فوق عملا ” شوراي امنيت در قضيه مطروحه با جو حاكم بر شورا به راحتي از كنار قضيه گذشته و دولت ايران را به اجراي قطعنامه 598 سوق داده است و نهايتا حمايت كامل نسبت به ايمني هواپيماهاي بين المللي و به ويژه ممنوعيت مطلق توسل به زور كه در ضميمه دوم كنوانيسيون شيكاگو مورد تاكيد قرار گرفته و به صورت قاعده مسلم حقوق بين المللي در آمده است از طرف شوراي امنيت كاملا ناديده گرفته مي شود.
پس از آن نيز سازمان هواپيمايي كشوري بين المللي (ايكائو) تنها به ابزار تاسف و تسليت به بازماندگان بسنده مي كند.
به دليل حاكميت چنين اوضاعي بر سازمان ملل متحد، آمريكا پس از سرنگوني هواپيما اعلام نمود كه در نظر ندارد هيچ تجديد نظري در دستورات جنگي موجود به عمل آورد و با ورود نيروهاي شوراي امنيت در خليج فارس به كرات مخالفت نمود.
15 سال پيش در روز يكشنبه 12 تيرماه 1367 هواپيماي ايرباس 300 هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با 290 سرنشين شامل 156 مرد ، 53 زن و 57 كودك 2 تا 12 ساله و 8 كودك زير دو سال كه 42 نفر آن با مليت‌هاي يوگسلاو، پاكستاني، هندي، عرب و 16 خدمه پروازي راس ساعت 10:17 صبح به مقصد دوبي به پرواز درآمد.
ناو جنگي آمريكايي «وينسنس » كه در تاريخ هفتم خرداد از بندر «سان ديه گو» وارد خليج فارس شده بود به قصد يك ماجراجويي هوايي به آبهاي مرزي ايران نزديك شد. «ايچنرمارك» قلب اين رزم ناو به شمار مي رفت و وظيفه اصلي آن كشف هدف هاي پرنده ، اعم از موشك، هواپيما و پردازش اطلاعات، تعقيب صدها هدف به طول همزمان و كنترل آتش آنها بود، همچنين اين رزم ناو به موشك هاي زمين به هوا با برد 408 كيلومتر نيز مجهز بود.
چند لحظه پيش از ورود هواپيماي ايرباس 300 به منطقه كنترل هوايي امارات در محلي به نام مولبيت خلبان به مركز كنترل هوايي كشور اطلاع داد كه قصد دارد به 14 هزار پايي صعود كند.
در اين لحظه ناو وينسنس كه خود را به بهترين و نزديكترين موقعيت رسانده بود به دستور ناخدا «ويل راجرز» فرمانده ناو، موشك استاندارد 2 به سوي پرواز 655 شليك كرد. ناگهان هواپيما از صحنه رادارهاي زميني محو شده و در طوفاني از دود و آتش به پهنه آبهاي نيلگون خليج فارس فرو رفت.
با عدم اطلاع از سرنوشت هواپيما برج مراقبت فرودگاه بندر عباس، در تماس با دوبي، پيگير سرنوشت پرواز فوق شد ولي آنها اظهار بي اطلاعي كردند. بلافاصله ستاد تامين استان هرمزگان وضعيت اضطراري اعلام و فعاليت خود را آغازنمود.
با شناسايي دقيق محل سقوط، چرخبال ها و شناورها به موقعيت 26 و 42 عرض شمالي و 56 درجه و 3 دقيقه طول شرقي منتقل شدند.
بلافاصله پس از اين جنايت هولناك ، مقامات آمريكايي اعلام كردند كه يك فروند هواپيماي اف 14 جمهوري اسلامي ايران را مورد هدف قرار داده‌اند. پس از روشن شدن نوع هواپيما، آمريكايي ها سعي كردند تا به نحوي وانمود كنند كه در اين مورد مرتكب اشتباه شده اند، اما شواهد بعدي اين نظر آنان را كاملا مردود جلوه داد.
مقامات نظامي آمريكا اعلام كردند كه هواپيماي ايرباس در خارج از دالان هوايي پرواز مي كرده و رزم ناو آمريكايي نيز هفت بار اخطار راديويي براي هواپيماي ايران مخابره كرده ولي جوابي دريافت نكرده است. اما شواهد نشان از واقعيتهاي ديگري داشت.

درباره ی مدیریت

مطلب پیشنهادی

يادنامه حمله ناو آمريكايي به هواپيماي مسافربري ايران

براي مشاهده يادنامه حمله آمريكا به هواپيماي مسافربري ايران بر روي عكس كليك كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *