تیتر خبرها
خانه / بخش 6) آمریکا و نظام سلطه / 6)12) حمله جنایتکارانه به هواپیمای مسافربری ایران / راي ايكائو در مورد سرنگوني ايرباس ايران تابع نظرات سياسي بوده تا حقوقي

راي ايكائو در مورد سرنگوني ايرباس ايران تابع نظرات سياسي بوده تا حقوقي

مشاور وزير راه در امور هوانوردي در گفتگو با خبرگزاري فارس:

خبرگزاري فارس: مشاور وزير راه در امور هوانوردي گفت: راي كشورهاي عضو شوراي ايكائو در خصوص سرنگوني هواپيماي مسافري ايرباس ايران توسط ناو امريكايي وينسنس بلحاظ متابعت سياسي اين كشورها از امريكا جنبه تقبيحي پيدا كرد نه محكوميت

علي اكبر گلرونيا ، مشاور وزير در امور هوانوردي و نماينده سابق ايران در ايكائو در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود:‌ ايكائو (سازمان بين المللي هواپيمايي) در روزهاي اول فاجعه سقوط ايرباس بر اساس تقاضاي ايران تشكيل جلسه داده و تيمي بازرس را جهت بررسي اين سانحه به منطقه اعزام كرد كه اين سازمان پس از ارائه گزارش اين تيم تحت فشارهاي امريكا با اين عنوان كه اين امر اشتباهي بوده است ، تنها به تقبيح اقدام سرنگوني هواپيما كفايت كرده و از محكوميت آن خودداري كرد.
مشاور وزير در امور هوانوردي گفت: پرواز هواپيماي ايرباس طبق قوانين و مقررات صورت گرفت و اين پرواز همزمان شد با عبور ناو امريكايي وينسنس از تنگه هرمز و درست هفت دقيقه پس از پرواز، ناو امريكايي ايرباس را با تمامي سرنشينان و مسافرانش مورد هدف قرار داده و آن را سرنگون كرد.
وي گفت: ساعاتي پس از آن مقامات امريكايي با تناقض گويي در مورد اين فاجعه دلخراش ادعا كردند كه ناو وينسنس يك هواپيماي جنگنده اف_ 14 ايراني را كه قصد حمله به آن را داشته سرنگون نموده و سپس بعد از مدتي اعلام كرد كه هواپيماي اف_14 اصولا ” هواپيماي رهگيري و براي دفاع هوايي مي باشد و قادر به هدف گيريهاي زميني نمي باشد و آنها فكر كرده اند كه اين هواپيما قصد حمله انتحاري را داشته چون پايگاه آن در فرودگاه بندر عباس بوده است كه البته تمامي اين موارد نادرست بود.
مشاور وزير در امور هوانوردي خاطر نشان كرد:‌ رادارهاي ناو مذكور قدرت لازم را جهت تشخيص نوع هواپيما كه آيا مسافربري است يا جنگي حتي در زمان حركت بر روي باند دارا بوده ، ضمن آنكه بر اساس مدارك ارائه شده از سوي امريكا به تيم بازرسي ايكائو سه دقيقه قبل از پرتاب موشك ناو امريكايي ديگري به نام “گومري ” به ناو وينسنس اعلام كرده كه هواپيماي مذكور مسافري مي باشد.
گلرونيا تصريح كرد: علاوه بر اين هويت اين هواپيما از نظر علائمي كه از خود پخش مي كند كاملا ” آشكار است .
وي با اشاره به اينكه سقوط ايرباس به نوعي مرتبط با جنگ عراق عليه ايران بود، عنوان كرد: در آن شرايط امريكا از طرق گوناگون سعي در فشار آوردن بر ايران در ارتباط با مسائل جنگ داشت.
مشاور وزير در مورد اقدامات جمهوري اسلامي ايران خاطر نشان كرد:‌ما در ابتدا به ديوان بين المللي دادگستري لاهه شكايت كرديم اما قبل از حكم نهايي ديوان با توافقاتي كه دو طرف در خصوص پرداخت غرامات به بازماندگان و هواپيما نمودند، ايران شكايت خود را پس گرفت.
گلرونيا تصريح كرد:‌امريكا تمام خسارات وارده را پرداخت نمود و تنها در ابتداي امر مي خواست غرامت وارده به خانواده‌هاي مسافرين ايرباس را بدون دخالت دولت ايران بپردازد كه بعد از مذاكرات آن نيز رفع گرديد اما اين دولت به هيچ وجه حاضر به عذر خواهي نشد و ادعا نمود كه اين امر اشتباهي صورت گرفته و ديگر اينكه هنگام عبور ناو از تنگه هرمز نبايد هواپيما به پرواز در مي آمده است.
وي افزود:‌اما اين ادعاي امريكا خلاف مقررات بود زيرا ناو وينسنس در داخل آبهاي ساحلي (12 مايل ) و كاملا ” در قلمرو ما بوده است و حق هيچگونه شليكي را نداشته است.

درباره ی مدیریت

مطلب پیشنهادی

يادنامه حمله ناو آمريكايي به هواپيماي مسافربري ايران

براي مشاهده يادنامه حمله آمريكا به هواپيماي مسافربري ايران بر روي عكس كليك كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *