پنج شنبه , ۳ اسفند ۱۳۹۶
قالب وردپرس درنا توس
خانه / بخش 2) لانه جاسوسی آمریکا در ایران / 2)11) آرگو / نقد فیلم سینمائی آرگو گزارش جلسه نقد و بررسی فیلم آرگو در موسسه فرهنگی هنری انتشاراتی مركز اسناد انقلاب اسلامی بخش اول و دوم و سوم

نقد فیلم سینمائی آرگو گزارش جلسه نقد و بررسی فیلم آرگو در موسسه فرهنگی هنری انتشاراتی مركز اسناد انقلاب اسلامی بخش اول و دوم و سوم

نقد فیلم سینمائی آرگو گزارش جلسه نقد و بررسی فیلم آرگو در موسسه فرهنگی هنری انتشاراتی مركز اسناد انقلاب اسلامی

29 بهمن 1391

(بخش اول)

argo
argo 2013

فیلم آرگو با موضوع قرار دادن تسخیر لانه ی جاسوسی در سال 1358 از جمله فیلمهایی است كه به طور مستقیم به ایرانِ پس از انقلاب اشاره دارد. اكران این فیلم در گرماگرم انتخابات ریاست جمهوری آمریكا و تبدیل شدن به یك فیلم موفق در جشنواره ها خصوصا دراین برهه خاص در تاریخ روابط ایران و آمریكا ضرورت بررسی و تحلیل تاریخی- سیاسی آن را تذكر می دهد.

لذا با توجه به اهمیت فیلم ضد ایرانی آرگو و با توجه به فضا و زمان اكران این فیلم موسسه فرهنگی هنری انتشاراتی مركز اسناد انقلاب اسلامی تصمیم گرفت تا جلسه ی نقد این فیلم را با حضور كارشناسان، محققان، نویسندگان و كارمندان مركز برگزار نماید. این نشست در تاریخ 24 بهمن ماه 1391 برگزار شد و پس از نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی آغاز شد.

در ابتدای نشست نقد، آقای مافی گزارشی در مورد تاریخچه ی فیلمهای ضد ایرانی ارائه كردند. مشروح این گزارش به شرح ذیل می باشد:

  • فیلمهای ضد ایرانی را می توان در سه بخش و دو بخش فرعی جای داد. ایران باستان، ایران انقلاب و ایران معاصر سه بخش اصلی و ارجاعات فرعی و سریالها دو بخش فرعی این نگاه به ایران هستند.

الف. ایران باستان:

نام فیلم

نویسنده/كارگردان

تهیه كننده

جوایز معتبر بین المللی

مكث

اسكندر(2004)

راوی زندگی اسكندر و جنگ با ایران است.

الیور استون

برادران وارنر

رفتارهای اسكندر هیچ كدام مبنای تاریخی ندارند. خصوصا نوع برخوردش با شاهزاده خانم ایرانی! لباس های ایرانی ها هم بر خلاف گواهی تاریخ طراحی شده

300(2006)

راوی جنگ خشایارشاه با یونانیان

زك اسنایدر

برادران وارنر

زندگی كاراكتر لئونیدیس بر پایه زندگی خشایارشاه واقعی نوشته شده.جالب است بدانید پودر سیاه تا قرن نهم اختراع نشده است و استفاده از بمب توسط ایرانی ها بر ضد یونانی ها یك دروغ تاریخی است

شبی با پادشاه(2006)

ماجرای بخشی از زندگی زندگی خشایارشاه

استفان بلین/ مایكل ا. سایبل

چند كمپانی فرانسوی

در فیلم مكررا ستاره داوود نمایش داده می شود حال آن كه ستاره داوود حداقل تا قرن 6 نشان یهودیت نبوده.

شاهزاده ایرانی(2008)

داستان شاهزاده ای ایرانی كه می خواهد جلوی عمویش نظام را كه می خواهد با تاج و تخت برسد را بگیرد.

بواز یاكین/ مایك نویل

دیزنی

ایرانی در زمان و مكانی تخیلی با داستانی تخیلی و همه چیز كلا تخیلی! البته جزو معدود فیلم هایی است كه ایران را به صورت مستقیم نمی كوبد بلكه شخصیت “نظام” كه برداشتی از خواجه نظام الملك طوسی است را هدف قرار داده است.

ب‌.     ایرانِ انقلاب

بدون دخترم هرگز(1991)

داستان سفر و فرار بتی محمودی از ایران

دیوید دابلیو. رینتلز/ برایان گیلبرت

پثه اینترتینمنت

تمام نمازهایی كه در فیلم خوانده می شود به وضوح دور از دستورات اسلام و غلط است.صحنه های فرار بتی محمدی و دخترش در ارتفاعات اسرائیل فیلمبرداری شده است.

پرسپولیس(2007)

فیلمی در مورد زندگی یك تبعه ایران است كه در بچگی كشور را ترك كرده و می خواهد دوباره به ایران سفر كند.

وینسنت پاروناود/ مرجانه ساتراپی

چند كمپانی فرانسوی با همكاری سونی پیكچرز كلاسیك

نامزد اسكار بهترین انیمیشن سال 2008

یك فیلم كمیك استریپی دیگر: لهجه ی فرانسوی جمعیتی كه “مرگ بر شاه” می گویند!!! با داستانی تخیلی زاده ذهن یك ایرانی: مرجانه ساتراپی

آرگو(2012)

ماجرای فرار چندتن از كاركنان سفارت آمریكا در جریان تسخیر لانه جاسوسی در قالب یك گروه فیلمسازی

كریس تریو/ بن افلك

برادران وارنر

نامزد 5 جایزه ی گلدن گلوب، یكی از 250 فیلم برتر تاریخ سینما به انتخابIMDb و احتمالا نامزد اسكار در چند شاخه

اشتباهات عجیب تاریخی: رضا شاه بعد از كودتای 28 مرداد شاه شد!!! محمد مصدق با رای مردم نخست وزیر شد و… .

ج‌.      ایرانِ معاصر

تصادف(2004)

داستان چند شهروند لس آنجلس است. چند تن از آنها ایرانی هستند.

پل هگیس

باب یاری

برنده 3 جایزه اسكار از جمله بهترین فیلم سال

فقط راكی و تصادف هستند كه اسكار بهترین فیلم سال را دریافت كرده اند ولی در شاخه های دیگر ناكام بوده اند. فیلم های دیگری كه به عنوان بهترین فیلم انتخاب شده اند كمتر از 4 اسكار نگرفته اند.

خانه ای در شن و مه(2004)

زنی از خانه اش اخراج می شود و درگیر تقابلی تراژیك با مالكین جدید خانه می شود.

ودیم پرلمن

دریم ووركس

نامزد سه اسكار

آندره دابوس نویسنده كتابی كه فیلم از روی آن برداشت شده بیش از 100 پیشنهاد از سوی استودیو های مختلف برای برداشت از كتابش داشته…

سیریانا(2005)

جریان مشكلات نفتی خاورمیانه است. در ابتدای فیلم بمبی توسط جرج كلونی و ایرانی ها در ایران منفجر می شود.

استفان گاگان

برادران وارنر

برنده یك جایزه اسكار

سیریانا نامی است كه تینك تنك های آمریكایی از آن برای عنوان تغییر شكل خاورمیانه استفاده می كنند.

سنگسار ثریا میم. (2008)

به زنی تهمت زنا می زنند و او را سنگسار می كنند.

سیروس نورسته

ام پاور پیكچرز

حتی احكام سنگسار هم به طور صحیح نمایش داده نمی شود. فیلمی برای تحویل دروغ به مخاطب عام غربی

این چند فیلمی كه مرور شد هر یك به نوعی ایران را وارد داستان اصلی خود كرده بودند. از ایرانی هایی كه ضد كشورشان صحبت كرده اند تا دیگران. اما چند فیلم و سریال مهم هم هستند كه ایران ستیزی موضوع اصلیشان نیست و فقط قسمتی از آن مربوط به ایران است. به جز سریال 24 كه مفصلا به ایرانی ها پرداخته “میهن”،”سوژه” “سرزمین مادری” و یكی دو سریال دیگر هم اشاره هایی به ایران داشته اند. از این گذشته فیلم های سینمایی ترنسفورمرز3 و كشتی گیر هم از مهم ترین فیلم هایی هستند كه فقط خواسته اند ایران را هم قاطی دشمنانشان كنند.

OSCAR ARGO BEN AFFLECK MOVIE IRAN USA EMBASSY HOSTAGES 1979 TABAS RESCUE MISSION FAILED
OSCAR ARGO BEN AFFLECK MOVIE IRAN USA EMBASSY HOSTAGES 1979 TABAS RESCUE MISSION FAILED

نقد فیلم سینمائی آرگو (بخش دوم(

گزارش جلسه نقد و بررسی فیلم آرگو در موسسه فرهنگی هنری انتشاراتی مركز اسناد انقلاب اسلامی

فیلم آرگو با موضوع قرار دادن تسخیر لانه ی جاسوسی در سال 1358 از جمله فیلمهایی است كه به طور مستقیم به ایرانِ پس از انقلاب اشاره دارد. اكران این فیلم در گرماگرم انتخابات ریاست جمهوری آمریكا و تبدیل شدن به یك فیلم موفق در جشنواره ها خصوصا دراین برهه خاص در تاریخ روابط ایران و آمریكا ضرورت بررسی و تحلیل تاریخی- سیاسی آن را تذكر می دهد.

لذا با توجه به اهمیت فیلم ضد ایرانی آرگو و با توجه به فضا و زمان اكران این فیلم موسسه فرهنگی هنری انتشاراتی مركز اسناد انقلاب اسلامی تصمیم گرفت تا جلسه ی نقد این فیلم را با حضور كارشناسان، محققان، نویسندگان و كارمندان مركز برگزار نماید. این نشست در تاریخ 24 بهمن ماه 1391 برگزار شد و پس از نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی آغاز شد.

سپس دكتر محمد مهدی یاقوتی برای نقد حاضر شده و مطالبشان را در مورد فیلم به این شرح بیان داشتند:

•           دیپلماسی عمومی به عنوان یكی از ابزارهای نرم راهبردی حفظ و ادامه حیات، از سوی ایالات متحده به صورت آگاهانه و در چارچوب‌ محاسبات انجام شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرهنگ واژگان اصطلاحات‌ روابط بین‌الملل كه در سال 1985 توسط وزارت خارجه آمریكا منتشر شده آمده است: «دیپلماسی عمومی به برنامه‌های تحت‌ حمایت دولت اشاره دارد كه هدف از آنها اطلاع‌رسانی یا تحت تأثیر قرار دادن افكار عمومی در كشورهای دیگر است. ابزار اصلی آن‌ نیز انتشار متن، تصاویر متحرك، مبادلات‌ فرهنگی، رادیو و تلویزیون می باشد.» سینمای هالیوود، به عنوان یكی از لوازم دیپلماسی عمومی ایالات متحده، بدون شك ابزاری اثرگذار در دستان سیاستمداران آمریكایی است.

آرگو اگرچه فیلمی خوش ساخت می‎نماید و توان آن را دارد كه تا آخرین لحظه مخاطب خود را حفظ كند اما مجله تایم آن را یك فیلم «معمولی» توصیف كرده و مجله گاردین می‎نویسد: «داستان این فیلم «قابل اعتماد» نیست.» پس چرا باید هزینه‎های هنگفتی صرف ساخت و تولید و تبلیغ و طرح آن به‎عنوان یكی از برندگان جوایز مطرح بین‎المللی چون اسكار و گلدن گلوب كرد؟

1- حكومتها تنها یك مولفه برای بقای حاكمیت موثر نیاز دارند كه از آن به مشروعیت تعبیر می‌شود. دستگیری كارمندان آمریكایی “ستاد جنوب غرب آسیای سازمان سیا” در ایران برای دولت دموكرات جیمی كار‌تر، چنان محاقی در میزان مشروعیت ایجاد كرد كه عبور از آن بحران تبدیل به یك كابوس شده و ناتوانی در حل آن، از عوامل شكست انتخاباتی جیمی كارتر در مقابل رونالد ریگان جمهوری خواه گردید و او را به اولین رئیس جمهوری آمریكا بدل كرد كه فقط ۴ سال در رأس حكومت بود و در انتخابات مرحله دوم شكست خورد. التیام زخم عمیق و كهنه ماندگار بر حافظه تاریخی جامعه آمریكا، برای دموكراتهایی كه بار دیگر بر مسند قدرت نشسته و به دنبال كسب مشروعیت داخلی مجدد به منظور طرح جدی نام ایران در صدر سیاست خارجی خود هستند امری حتمی و غیرقابل اغماض است. فلذا توسل به هر وسیله ای از سوی آنها قابل انتظار است.

2- بهانه‎جویی آمریكاییها در موضوعاتی چون مخالت ایران با ماهیت و سیاست‎های رژیم غاصب صهیونیستی، اقدام برای دستیابی به سلاح هسته‎ای، تلاش برای تسلط بر منطقه خاورمیانه و حمایت از جنبشهای آزادی‎خواهانه، در پی قطع رابطه سیاسی به دنبال تسخیر سفارت آمریكا (لانه جاسوسی) و به گروگان گرفته شدن دیپلمات‎های -جاسوسان- آمریكایی به مدت 444 روز، در قالب تلاش مذبوحانه هژمون سابقی كه دیگر از رمق افتاده و با عربده كشی در پی دگر-دشمن سازی برای حفظ اندك پرستیژ بین‎المللی خود می‎باشد، قابل شناسایی است؛ عمق این نیاز به دشمن تا جایی است كه آمریكا مجموعه‎ای از سیاست‎های خصمانه علنی و غیرعلنی، آشكار و پنهان، تصریح‎شده یا مخفیانه را در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال می‎كند. این مطلب در سند امنیت ملی سال 2006 آمریكا نیز مورد تأكید واقع شده است: “آمریكا با چالشی بزرگتر از ایران در جهان روبرو نیست … این نگرانی‎ها زمانی رفع می‎شود كه حكومت ایران با اتخاذ تصمیمی راهبردی، سیاست‎های خود را تغییر دهد … این هدف غایی سیاست آمریكا است.”

پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، تصرف سفارت آمریكا نقطه بروز وخامت روابط سیاسی ایران انقلابی و آمریكا شد. به تدریج كار به برخورد نظامی در خلیج فارس در زمان جنگ ایران و عراق كشید و نیروی دریایی آمریكا، كشتی‌ها و سكوهای نفتی ایرانی را هدف قرار داد. انهدام هواپیمای مسافربری شماره ۶۵۵ ایران ایر بر فراز خلیج فارس توسط ناو جنگی وینسنس، اعمال تحریم‎های پلكانی و تهدید به انجام عملیات پیشدستانه و … از جمله موارد خصومت بارز آمریكا با نظام اسلامی ایران بود. اما آنچه امروزه ذهن جهانیان را در مورد ایران مشغول كرده، تلاش ایران برای استفاده صلح‎آمیز از انرژی هسته‎ای است كه با مغالطه غرب، به پرچمداری آمریكا و بازوهای قدرت نرمش چون هالیوود، تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی تعبیر شده و هر زمان پیشرفت احتمالی برای حل سوء تفاهمات موجود قابل تصور بوده، به بهانه‎های مختلف سدی در برابر آن ایجاد شده است. آرگو گوشه‎ای از این دشمنی‎ها به منظور نمایش ایرانیان انقلابی به عنوان انسانهایی ذاتا تهدیدگر و غیرقابل اعتماد است. در این فیلم، تنها ایرانیانی كه رفتاری معقول دارند، یا در سفارت آمریكا در انتظار گرفتن مجوز خروج از ایران هستند و یا در فرودگاه و در حال خروج از مملكتند.

3- بیداری اسلامی در منطقه ما اگرچه با تأخّر زیاد نسبت به انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست اما همچنان ذات استكبارستیزانه را در خود دارد: فلسطینیان، رژیم صهیونیستی، به عنوان حافظ اصلی منافع غرب در منطقه را ظرف مدت 8 روز به زانو درآوردند؛ مردم مصر به قانون اساسی اسلامی رأی مثبت داده‎اند؛ مردم بحرین و یمن همچنان به دنبال اسقاط نظام‎های طرفدار غرب و برقراری حكومتی مبتنی بر خواسته‎های اسلامی‎شان هستند؛ در لیبی، یكی دیگر از سفارتخانه های آمریكا مورد تهاجم قرار گرفت و این بار، دیپلماتهای آمریكایی خوش اقبال نبودند تا منجی خود را برای گریز دریابند؛ و عربستان، آبستن مولود فریادهای خفته مسلمین است. فیلم آرگو با روایتی مستندگونه با تمجید از سلسله شاهان ایرانی آغاز می‎شود. در این بین حتی از “محمد مصدق” به عنوان نخست وزیر سكولار دموكراتی نام برده می‎شود كه گرچه نفت ایران را به مردمش بازگرداند، اما توسط آمریكا و به منظور احیاء شكوه شاهان ایرانی و تنعم از خوان نعمت غربی سرنگون شد. آنچه در سراسر فیلم در مورد انقلاب اسلامی و مردم بیدار شده از قِبَل آن به نمایش در می‎آید، خشونت است و ناآرامی و فقر تا هشداری باشد برای انقلابیون مسلمان عرب كه اگر به دنبال بیداری اسلامی از نوع انقلابی آن بوده و در پی ضدیت با آمریكا باشند، نه تنها امتیازات گذشته را از دست داده، بلكه از عقلانیت دور شده و به دامان تحجر خواهند افتاد؛ پس باید به دنبال اسلامی صرفا شخصی و از جنس “عدالت و توسعه” باشند تا بركات ارتباط با غرب كشورشان را لبریز كند.

OSCAR ARGO BEN AFFLECK MOVIE IRAN USA EMBASSY HOSTAGES 1979 TABAS RESCUE MISSION FAILED
OSCAR ARGO BEN AFFLECK MOVIE IRAN USA EMBASSY HOSTAGES 1979 TABAS RESCUE MISSION FAILED

نقد فیلم سینمائی آرگو (بخش سوم و پایانی)

گزارش جلسه نقد و بررسی فیلم آرگو در موسسه فرهنگی هنری انتشاراتی مركز اسناد انقلاب اسلامی

فیلم آرگو با موضوع قرار دادن تسخیر لانه ی جاسوسی در سال 1358 از جمله فیلمهایی است كه به طور مستقیم به ایرانِ پس از انقلاب اشاره دارد. اكران این فیلم در گرماگرم انتخابات ریاست جمهوری آمریكا و تبدیل شدن به یك فیلم موفق در جشنواره ها خصوصا دراین برهه خاص در تاریخ روابط ایران و آمریكا ضرورت بررسی و تحلیل تاریخی- سیاسی آن را تذكر می دهد.

لذا با توجه به اهمیت فیلم ضد ایرانی آرگو و با توجه به فضا و زمان اكران این فیلم موسسه فرهنگی هنری انتشاراتی مركز اسناد انقلاب اسلامی تصمیم گرفت تا جلسه ی نقد این فیلم را با حضور كارشناسان، محققان، نویسندگان و كارمندان مركز برگزار نماید. این نشست در تاریخ 24 بهمن ماه 1391 برگزار شد و پس از نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی آغاز شد.

پس از صحبتهای آقای یاقوتی با حضور اعضای موسسه و نویسندگان و محققان حلقه ی نقد گروهی تشكیل شد. در این حلقه افارد هم به نقد فنی و فرمی فیلم پرداختن و هم به ابعاد تاریخی و سیاسی اجتماعی آن نگاهی انداختند. عمده مباحث مطرح شده در این حلقه به این شرح هستند:

•           با توجه به نامگذاری فیلم به آرگو(ARG) قبل از هر چیز باید به معنی آرگو توجه كرد. بر اساس دایره المعارف میثیكا «آرگو (به انگلیسی: Arg)‏، كشتی ای بود، كه توسط آرگوس و با كمك آتنا ساخته شد و یاسون و آرگونوت ها به وسیله ی آن برای پیدا كردن پشم زرین(نام یك گنجینه) سفر كردند. آرگو بزرگترین كشتی بود كه تا آن زمان ساخته شده بود و خدمه ی آن شامل هراكلس، اورفئوس، هولاس و بسیاری از پهلوانانی بود كه از سرتاسر یونان به این كشتی آمده بودند.»

بنابراین شاید بتوان فهمید در این فیلم با داستان سلحشوری اسطوره هایی طرف هستیم كه همه دست به دست هم داده تا به گنجینه ای دست یابند.

•           با توجه به داستان فیلم قرار است فیلمی ساخته شود تا در پس آن فیلم 6 كنسول آمریكا از كشور خارج شوند. توجه به این نكته كه تمام این داستان فیلمی دروغین در درون روایتی حقیقی است می تواند نكته ای قابل تامل باشد. چرا كه گویی در تمام این سالها در پس حقایق رابطه ایران و آمریكا دروغهایی چون آرگو نهفته بوده است.

•           یكی از اختلافهای فیلم با واقعیت زمان باخبر شدن ایران از این اتفاق است كه در فیلم قبل از پرواز بیان می شود اما در واقعیت وقتی این شش نفر به آمریكا می رسند جمهوری اسلامی باخبر می شود. افزون بر این نكته داشتن نگاهی سیاه به ماههای آغاز انقلاب و نمایش تصاویر اعدام در خیابان و نمایش زنان مسلح  نیز از دیگر تحریفات تاریخی فیلم به حساب می آید.

افزون بر این نمایش ملتهب بودن جامعه ی ایران و عدم حاكمیت تعقل در آن را باید از دیگر تحریفات فیلم به حساب آورد. شاهد مثال اینم مطلب نماهای بازار و واكنشهای سپاهیان در فرودگاه است. حال آنكه در صورت باخبر شدن سپاهیان در فرودگاه قبل از خارج شدن هواپیما از خاك ایران می توانستند هواپیما را مجبور به فرود كنند.

•           در فیلم شاهد آن هستیم كه تسخیر سفارت با اقدام جوانان پر شور انجام می شود. همچنین كودكانی را می بینیم كه مشغول جمع آوری و اصلاح اسناد امحا شده هستند. این تاكید بر نقش داشتن جوانها و نوجوانان(یعنی افراد خام) در این اتفاق می تواند به معنای این باشد كه دولت آمریكا می داند آن اتفاق محصول كار افرادی بی تجربه بوده است. و در نتیجه اكنون پس از گذشت حدود 32 سال از آن اتفاق قصد دعوت كردن پختگان به رویارویی را دارد.

•           تسخیر سفارت آمریكا و گروگان گرفتن دیپلماتهای آمریكایی از نقاط تراژیك رابطه ی ایران و آمریكاست. چرا كه اگر كمترین تاثیر این اتفاق را عدم موفقیت كارتر در انتخابات دور دوم ریاست جمهوریش بدانیم می توانی تلخی این اتفاق را در كام سیاستمداران آمریكایی خصوصا دمكراتها(كه اكنون بر مسند قدرت هستند) مشاهده كرد. بنا بر این استفاده از ماجرای گروگانگیری برای نمایش قهرمانی یك آمریكایی نكته ی حائز اهمیت دیگر این فیلم است. چرا كه شواهد نشان می دهد بازی 444 روزه نهایتا به نفع آمریكا تمام نشده و حالا پیدا كردن یك نقطه روش در این اتفاق خصوصا در این دوران از تاریخ انقلاب قابل تامل است.

درباره ی سید محمد هاشم پوریزدانپرست

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تسخیر لانه جاسوسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *