چهارشنبه , ۲۷ دی ۱۳۹۶
قالب وردپرس درنا توس
خانه / بخش 2) لانه جاسوسی آمریکا در ایران / 2)11) آرگو / وزیر ارشاد: دلیل انتخاب «آرگو» ناراحتی از تحریم اسکار توسط ایران بود

وزیر ارشاد: دلیل انتخاب «آرگو» ناراحتی از تحریم اسکار توسط ایران بود

وزیر ارشاد: دلیل انتخاب «آرگو» ناراحتی از تحریم اسکار توسط ایران بود

گروه : فرهنگ و هنر

تاریخ : 9 اسفند, 1391 – 12:44

در چند شماره گذشته «باني فيلم» اظهارنظرهاي مختلفي از سينماگران ايران درباره جايزه اسكار «آرگو» منتشر كرده است، اما اين بار چند نفر ديگر از اهالي اين عرصه با ارائه ديدگاهي متفاوت‌تر از ديگران، از زاويه جديدي به اين موضوع نگاه كرده‌اند.

آزادنگار خبرگزاری قاصدک به نقل از بانی فیلم :

وزیر ارشاد نیز دیروز اظهار نظر جالب توجهی در باره انتخاب آرگو به عنوان بهترین فیلم مراسم اسکار داشت.

شاید عصبانی بودند که به آرگو اسکار دادند

argo
argo

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آنها عصبانی بودند از اینکه ما امسال بخاطر جسارتی که به ساحت نورانی پیامبر شده بود اسکار را تحریم کرده و شرکت نکردیم، پس به دنبال فیلمی رفتند با مضمونی که مطابق واقع نیست.

به گزارش فارس، ‌سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در جمع خبرنگاران حاضر و به سوالات آنها پاسخ گفت.

وزیر ارشاد پیرامون فیلم آرگو گفت: آرگو یک فیلم ضد ایرانی است و کاملا مشخص است که نه جنبه هنری آنچنانی دارد و نه محتوای مورد توجهی، اما بالاخره از ابتدا تبلیغات و سرمایه‌گذاری وسیعی انجام دادند تا جایزه اسکار به این فیلم تعلق بگیرد. حرکت سیاسی در حال انجام بود تا این فیلم اسکار را دریافت کند، کاملا مشهود بود که یک حرکت سیاسی در حال انجام است.

حسینی ادامه داد: شاید آنها عصبانی بودند از اینکه ما امسال بخاطر جسارتی که به ساحت نورانی پیامبر شده بود اسکار را تحریم کرده و شرکت نکردیم، ‌آنها به دنبال فیلمی رفتند با مضمونی که مطابق واقع نیست، یک چهره نامناسبی از مردم ایران ارائه می‌شود، اما برخی از سیاستمداران آنها هم اعتراف کردند که این با واقعیت‌ها تطابق ندارد، این یک حرکت سیاسی بود که به جنبه حرفه‌ای خدشه وارد کرد، آنها با چنین رخدادهایی اعتبارشان را از دست می‌دهند، این موضوع درباره فیلمی که درباره پاکستان با نام «سی دقیقه پس از نیمه شب» ساخته شده هم صادق است چراکه برخی پاکستانی‌ها به دلیل خلاف واقع بودن فیلم به آن اعتراض کرده‌اند، برخی پاکستانی‌ها در فیلم به زبان عربی صحبت می‌کنند در حالی که در پاکستان مردم یا به زبان اردو یا پشتو سخن می‌گویند.

argo
argo

عالی‌رتبه‌ترین مقام وزارت ارشاد متذکر شد، این موارد برای مردم دیگر کشورها حالت فکاهی دارد، اما آنها تبلیغات خود را انجام داده و در پی اثرگذاری میان افکار مردم دنیا هستند. کاملا امسال مشخص بود اسکار جنبه سیاسی دارد و صحه بر این ماجرا اعلام برگزیده‌ها از کاخ سفید است.

مردم آمریکا هم چندان به اسکار اهمیت نمی‌دهند

فرزاد موتمن در گفت و گو با «بانی فیلم» تحلیل خود را درباره جایزه اسکار «آرگو» اینطور بیان کرد: من «آرگو» را ندیده‌ام. به یک دلیل ساده. این جنس فیلم را خوب می‌شناسم و هیچ علاقه‌ای به آن ندارم. این جنس تریلرهای اکشن که در آن آمریکا سعی می‌کند شکست‌های خودش را پیروزی جلوه بدهد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ساخته بن افلک یک فیلم دروغ‌آمیز هست یا خیر، گفت: بحث، صادق بودن یا نبودن فیلم نیست. بگذارید اینطور توضیح بدهم. ما وقت برای فیلم دیدن کم داریم. در نتیجه باید خیلی گزینش‌شده فیلم ببینیم. عده‌ای خود را موظف می‌بینند که هر فیلم اسکاری را تماشا کنند، اما من اینطور نیستم. من «لینکلن» را می‌بینم با اینکه می‌دانم اسپیلبرگ هم دروغ می‌گوید. حد اقل اینکه در آن فیلم به این موضوع اشاره نمی‌شود که حمله شمال به جنوب به خاطر عدم اعتقاد لینکولن به ن‍ژادپرستی اتفاق افتاد، بلکه صنعت داشت رشد می‌کرد و آنان احتیاج داشتند که سیاه‌پوستان را توی کارخانه‌ها بگذارند، در نتیجه ملزم بودند حقوقی به آنها بدهند. من مطمئنم فیلم قصد گفتن این‌ها را ندارد. حرف‌های او چیز دیگری است. این فیلم‌ها به لحاظ فرمی هم برای من جالب نیستند.

موتمن  در پاسخ به این سؤال که آیا سینمای ایران باید در این زمینه مقابله به مثل داشته باشد، یا خیر، گفت: ببینید، به نظر من هالیوود برنامه‌ریزی نمی‌کند که علیه یک کشور مشخص مثلاً ایران فیلم بسازد. در واقع در آغاز کار اعلام نمی‌کنند که ما می‌خواهیم یک فیلم ضد ایرانی بسازیم. نمی‌گویند می‌خواهیم فیلمی علیه بنیادگراهای اسلامی(آنطور که خودشان تعریف می‌کنند) بسازیم. بلکه این یک عادت در هالیوود است که اتفاقاتی را که برایشان می‌افتد، فیلم می‌کنند. آنها درباره ویتنام، کویت، عراق، کامبوج و درگیری‌هایشان با کوبا هم فیلم ساختند. آنها این کار را به طور طبیعی و طبق روال فیلمسازی‌شان انجام می‌دهند. واقعیت این است که آنها در مورد ایران تا به حال چنین کاری انجام نداده بودند و در زمان «آرگو» نوبت‌اش رسیده بود. این فیلم هم احتمالاً استانداردهایی داشته که مستحق اسکار شده است. قبلاً هم فیلم‌های ضدایرانی ساخته شده که اسکار یا گلدن گلاب نگرفته‌اند. آنها به این شکل برنامه‌ریزی نمی‌کنند. آنها یک سینمای طبیعی دارند و معتقدند این شکل کار کردن برای آنها جواب می‌دهد. ‌

فرزاد موتمن همچنین اضافه کرد: راستش را بخواهید من ماهواره ندارم و به تازگی متوجه اسکار بردن فیلم شدم! دیشب منزل پدر و مادرم بودم و از ماهواره خانه آنها از این اتفاق باخبر شدم! آن موقع بود که متوجه شدم جایزه «آرگو» از کاخ سفید اهداء شده است. هالیوود حتی بیشتر از دوره مک کارتیسم خود را در اختیار سیاست‌های آمریکایی قرار داده است. من فکر می‌کنم این اسکار، اعتباری برای «آرگو» نیست. این تنها به بدنامی آن می‌انجامد. اصلاً وقتی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد آدم نتیجه می‌گیرد که این جوایز سیاسی است. باید روند تولید را از جایزه‌ها جدا کرد. سیاسی شدن شدید جوایز اسکار غیرقابل انکار است.

وی در پایان تأکید کرد: مشکلی که ما در ایران داریم این است که هی برنامه‌ریزی می‌کنیم. یعنی انجمن دفاع مقدس می‌سازیم که فیلم جنگی بسازیم و یا شورای کودک برپا می‌کنیم که فیلم کودک بسازیم می‌بینیم از هیچ‌کدام چیزی بیرون نمی‌آید! اساساً هر چیزی که از بالا برای آن برنامه‌ریزی شود، مولد اتفاقی نمی‌شود. در نتیجه تصمیم‌گیری بر عهده مدیران می‌افتد که به خصوص در انتخاب فیلمنامه به شدت ضعیف عمل می‌کنند. من فیلمنامه‌هایی به دستم رسیده است درباره مضامین انقلابی و … . اما به قدری ضعیف بود که نمی‌شد چیزی را جلو برد. مشکلی این است که سینمای ما غیرطبیعی عمل می‌کند. ما باید اجازه بدهیم فیلمسازها با غرایض و انگیزه‌های خودشان به موضوعاتی که به ما مربوط می‌شود و همچنین موضوعاتی که مرتبط با انقلاب و جنگ و گروگان‌گیری‌ها و … است کار کنند. آن وقت فیلم‌های قابل قبولی ساخته می‌شود. اگر بنا را بر این بگذاریم که به خاطر پاسخ دادن به موضوعی فیلم بسازیم، نتیجه‌ای در بر ندارد و در واقع ماجرا کودکانه می‌شود. ضمن اینکه بهتر است اینقدر به هالیوود واکنش نشان ندهیم. اینکه هالیوود هر کاری انجام می‌دهد، ما در برابرش موضع بگیریم و بیانیه بدهیم و … خوب نیست. باور کنید در خود آمریکا هم مردم تا این حد به هالیوود اهمیت نمی‌دهند.

اگر «آرگو» را به جشنواره فجر ارائه می‌‌دادند من آن را رد می‌کردم!

مهدی صباغ‌زاده در گفت و گو با «بانی فیلم» درباره توجه سیاسی اسکار به فیلم بن افلک گفت: «آرگو» جایزه گرفت و عده‌ای در ایران خوشحال شدند، چون اسباب نان خوردن‌شان فراهم شد! حالا هستند کسانی که به دولت بگویند ببینید آمریکا علیه ایران چه کرده است! پول بدهید تا ما هم فیلم بسازیم و جواب‌شان را بدهیم. این در حالی است که رانت‌خواری آمریکا مشخص شده است و هر وقت لازم بداند علیه ما حرکت می‌کند. این دستپاچه‌ شدن‌ها برای جواب دادن فقط جیب عده‌ای رانت‌خوار را پر می‌کند.آمریکا برای اولین بار نیست که چنین اقداماتی را انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که نظر شخصی او درباره این فیلم چیست، بیان داشت: از نظر اسکاری‌ها فیلم خوبی است، اما به نظر من اینطور نیست و اگر به جشنواره فجر ما ارائه می‌شد، من به عنوان داور یا هیأت انتخاب آن را رد می‌کردم!

«آرگو» نقد فیلمسازی هالیوود است

احمد طالبی نژاد نیز درباره این موضوع به «بانی فیلم» گفت: جایزه ای که به «آرگو» دادند، حال و هوای سیاسی داشت، اما این تصور که این فیلم به لحاظ ساختاری هم خیلی ضعیف باشد، تصور درستی نیست.

وی در ادامه افزود: «آرگو» یک فیلم معمولی قابل تحمل است در ژانر فرار از زندان. این فیلم در واقع یک فیلم آمریکایی است و آنها معمولاً می‌گردند و سوژه‌هایی را پیدا می‌کنند که برای مردم جهان کشش و جذابیت داشته باشد. فراری دادن شش آمریکایی به خودی خود موضوع جذابی است و به نظرم تا حدودی خوب از آب در آمده است. ما به خاطر تعصبات ایرانی‌مان نباید ارزش‌های فیلم را نادیده بگیریم. البته این فیلم کار متوسط به بالایی است و ابدا درجه یک نیست. به نظر من لحظات خوبی دارد و نگاهش هم نگاه به نسبت منصفانه‌ای است. در حال حاضر سلطنت‌طلب‌ها هم فیلم را دوست ندارند چون می‌گویند دارد سلطنت را به بدی جلوه می‌دهد و در حالی که مردم نان ندارند بخورند، زن شاه را در حمام شیر تصویر می‌کند. حالا این موضع با موضع ما که برخورد سیاسی داریم، یکی شده است. البته از شوهای سیاسی مثل اعلام جایزه توسط خانم اوباما هم نمی‌شود گذشت. «آرگو» به عنوان فیلمی که در ژانر فرار از زندان ساخته شده و صدها مورد دیگر با موضوع مشابه آن داریم، دارای خلاقیت‌هایی هست. البته من به عنوان یک ایرانی دلم نمی‌خواهد هیچکس به ملت ایران توهینی بکند، اما من توهین آشکاری به ملت ایران در این فیلم ندیدم. باید توجه داشت که ما با فیلم و سینما طرف هستیم و اینکه داستان فیلم منطبق بر واقعیت باشد یا نباشد، ربطی به خوب بودن یا نبودن فیلم ندارد. به قول علی حاتمی یک فیلمساز یک مورخ نیست!

طالبی نژاد همچنین تأکید کرد: چیزی که هیچکس به آن توجه نمی‌کند نقد سیستم فیلمسازی هالیوود است. ما در فیلم شاهد هستیم که یک فیلمنامه چطور نوشته می‌شود و چطور کار می‌شود و چطور به بایگانی می‌رود. این موضوع به نظرم کنایه ظریفی است که به فیلمسازی آمریکایی‌ها وارد آمده است.

درباره ی سید محمد هاشم پوریزدانپرست

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تسخیر لانه جاسوسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *