تیتر خبرها
خانه / بخش 2) لانه جاسوسی آمریکا در ایران / 2)11) آرگو / هالیوود سیاسی؛ شرحی بر سینمای سیاسی از نگاه «سی ان ان» و «ال ای تایمز»

هالیوود سیاسی؛ شرحی بر سینمای سیاسی از نگاه «سی ان ان» و «ال ای تایمز»

هالیوود سیاسی؛ شرحی بر سینمای سیاسی از نگاه «سی ان ان» و «ال ای تایمز»

•        چهارشنبه, اسفند ۹, ۱۳۹۱,

به گزارش کاوش پرس به نقل از وبلاگ کلمه‌ها:

ترجمه شده از خبرگزاری¬های «سی ان ان» و «ال ای تایمز»:

یکی از شگفت¬انگیزترین لحظات مراسم اسکار امسال، اتفاقی بود که در پایان مراسم رخ داد: بانوی اول امریکا، میشل اوباما، در قالب یک ویدیو، آنونسِ جایزة بهترین تصویربرداری [برای فیلم ضد ایرانی آرگو] را اجرا کرد. هر بیننده¬ای این سؤال را از خودش پرسید که تصویر میشل اوباما که از کاخ سفید ارسال می¬شد حاوی چه نکته¬ای بود؟ [متن صفحة توییتر بانوی اول ایالات متحدة امریکا: «آنونس کردن بهترین جایزة تصویربرداری اسکار ۲۰۱۳ از کاخ سفید، هیجان بزرگی بود. مبارکت باشد آرگو!»] اما وقتی درباره¬اش فکر می¬کنی، می¬بینی که اتفاقاً این پایان سیاسی، پایانی مناسب برای فضای اسکار امسال بود که از سیاست اشباع شده بود.

argo
argo

داستان واقعی سیاست¬های امریکا به اندازة کافی جذاب است و این داستان وقتی با تکنیک¬های نمایشی‌هالیوود [از جمله نمایش جایزه اسکار] ترکیب می¬شود حاصل آن داستانی است که حتماً باید آن را دید. فضای سیاسی حاکم بر «نمایش» اسکار، از گذشته مورد پسند بوده، اما لیست فیلم¬های امسال نمایشگاهی از این سیاست¬ها بود.

فیلم «سی دقیقه پس از نیمه¬شب»، نامزد دریافت تعداد زیادی از جوایز اسکار بود و در نهایت جایزه بهترین ویرایش صدا را دریافت کرد. این فیلم، به خاطر تمرکز روی موضوع دستگیری اسامه بن لادن به عنوان یکی از پربحث¬ترین فیلم¬های سال ۲۰۱۲ جاودانه شد. در واقع نوسازی و توان¬بخشیِ غرور لکه¬دارشدة سازمان سیا برای دستیابی این سازمان به وجهة بین¬المللی، هدف تولید این فیلم بوده است. کارگردان این فیلم در مقاله-ای در لوس آنجلس تایمز درباره فیلمش می¬نویسد: «اول از همه، من فکر می¬کنم که این حق هر آمریکایی است که بتواند بدون دخالت دولت، دغدغه¬هایش را در آثار هنری بیان کند…. من از همه معترضانِ شکنجه و رفتار غیر انسانی حمایت می¬کنم…. کسانی که در عرصه هنر فعالیت می¬کنند، می¬دانند که تعریف کردن یک موضوع به معنای تأیید کردن آن نیست….»

 

argo
argo

فیلم «لینکولن» اثر استیون اسپیلبرگ، درباره این که چگونه شانزدهمین رئیس جمهور امریکا، جنگ شهری را به پایان رسانید ساخته شده است. دنیل دی لوییس، بازیگر نقش ابراهام لینکولن، به عنوان برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد انتخاب شد.

فیلم آرگو [نامزد دریافت هفت جایزه اسکار]، برنده جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلم¬نامه اقتباسی و بهترین تدوین، درباره یکی از مأموریت¬های سازمان سیا برای نجات شش دیپلمات آمریکایی که در سال ۱۹۸۰ در ایران به اسارت گرفته شده¬اند[1]، ساخته شده است. این فیلم نه تنها یک موفقیت حیاتی برای سیاست آمریکا به حساب می¬آید، بلکه برانگیزنده افکار عمومی‌[علیه ایرانیان] نیز هست و انگیزة برخی از فیلم¬سازان ایرانی برای پاسخ دادن به محتوای این فیلم را برانگیخته است. آرگو به عنوان بهترین فیلم داستانی، جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم و بهترین کارگردانی [بن افلک] را دریافت کرد [البته نامزد پنج جایزه دیگر هم بود]. فیلم ایران-هراسانه آرگو، در تلاش است که ایرانیان را افرادی احساساتی، دیوانه و بی¬منطق معرفی کند. خودِ بن افلک در این فیلم، در نقش «تونی مندز» ستاره داستان است. تونی مندز نقشی باهوش، با انگیزه و فروتن است که حتی در فیلم¬ها هم چنین نقش¬هایی کم¬یاب هستند.

argo
argo

برنده¬های اسکارِ امسال، فیلم¬های خوب و بازیگران خوب نبودند. برنده¬های امسال، دستة خاصی از فیلم¬های سیاسی بودند که [برای معروف شدن] لازم بود حداقل یک اسکار دریافت کنند. ما نسخه¬های‌هالیوودی سیاست آمریکایی را از زبان چهره¬های سینمایی شنیده¬ایم که برای ما تعریف می¬کنند که سیاست چیست؟ سیاست کجاست و سیاست چگونه است؟ اما جایزه¬های این فصل تمرکز ما را به سمت زمینه¬های قوی¬تری از پتانسیل سیاسی اسکار، هدایت کرد.


[1] – این شش نفر اصلا به گروگان گرفته نشده اند. بلکه  در حین تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توانسته اند از دست دانشجویان بگریزند و جزو گروگانها نبوده اند.

درباره ی سید محمد هاشم پوریزدانپرست

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تسخیر لانه جاسوسی

مطلب پیشنهادی

argo iran usa hostages embassy 1979 2013 hollywood oscar ben affleck canada rescue mission

obama usa iran argo liberty escape

obama usa iran argo liberty escape

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *