یکشنبه , ۲۶ آذر ۱۳۹۶
قالب وردپرس درنا توس
خانه / بخش 2) لانه جاسوسی آمریکا در ایران / 2)11) آرگو / یک منتقد امریکایی/« آرگو » دروغی بزرگ با صرف هزینه های سرسام آور است

یک منتقد امریکایی/« آرگو » دروغی بزرگ با صرف هزینه های سرسام آور است

یک منتقد امریکایی/« آرگو » دروغی بزرگ با صرف هزینه های سرسام آور است

برخی تحلیل گران سینمای هالیوود با انتقاد از تبلیغات بیش از اندازه فیلم «آرگو» ازتحریف واقعیت دراین اثرانتقاد کردند و یکی از آنها نوشت:»آرگو»دروغی بزرگ با صرف هزینههای سرسام آور و یک اثرجعلی و بیفایده برای سینما است.

به گزارش مهر، فیلم سینمایی آرگو که درحال حاضر اکران جهانی می شود داستانی غیرواقعی از واقعه تسخیر لانه جاسوسی در اوایل انقلاب اسلامی و فرار چند وابسته سفارت امریکا در حاشیه این اتفاق است.

نویسنده سینمایی سایت فرهنگی whatculture.com در تحلیلی با انتقاد از جعل تاریخ درجریان ساخت فیلم «آرگو» این فیلم را دروغی بزرگ با صرف هزینههای سرسام آور عنوان کرده است.

نویسنده این سایت در ادامه به سکوت هالیوود درباره مهم ترین وقایع تاریخی ، ساخت یک اثرجعلی را رویدادی مضحک و بی فایده برای سینما خوانده است.

این سایت در ادامه ده رخداد تاریخی که هالیوود نسبت به آن ها بی تفاوت بوده است را برای مخاطبانش معرفی کرده است و نوشته است که جعل تاریخی فیلم آرگو بیش از اندازه درشتنمایی میکند.

این در حالی است افلک کارگردان فیلم دروغین آرگو در برابر انتقاد جعل واقعیت در فیلمش گفته که او فیلم مستند نساخته و خواسته روایت خودش را تصویر کند!

ازسوی دیگرتبلیغات غیرعادی هالیوود درباره این فیلم در روزهای گذشته این فیلم را پس از فیلم «ربوده شده2» درردیف دوم آثار پرفروش قرار داده است.

OSCAR ARGO BEN AFFLECK MOVIE IRAN USA EMBASSY HOSTAGES 1979 TABAS RESCUE MISSION FAILED
OSCAR ARGO BEN AFFLECK MOVIE IRAN USA EMBASSY HOSTAGES 1979 TABAS RESCUE MISSION FAILED

به نظر میرسد هالیوود تمام سعی خود را می کند تا این واقعه تحریف شده تاریخی را به مردم جهان بقبولاند.

پاسخ : یک منتقد امریکایی/«آرگو» دروغی بزرگ با صرف هزینه های سرسام آور است

من فیلم رو ندیدم و بعید هم میدونم ببینم ..

اما ازش تریلر دیدم و روند ساختم یکم دانلود کردم … این جشنوراه تورنتو هم که دیگه همه چیز رو مشخص کرد …

همین یه منتقد هم نبوده من تو 2تا روزنامه انگلیسی دیگه هم دیدم …

OSCAR ARGO BEN AFFLECK MOVIE IRAN USA EMBASSY HOSTAGES 1979 TABAS RESCUE MISSION FAILED argo oscar cia failed mission
argo oscar cia failed mission

در اون حد شورشش نمیکنم … انحراف و از این چیزا … ولی خب کلا سیستم هالیوود خیلی بعضی وقت ها خبیث میشه !

پاسخ : یک منتقد امریکایی/«آرگو» دروغی بزرگ با صرف هزینه های سرسام آور است

محمد خزاعی: ساخت فيلم «آرگو» ادامه پروژه تخريب ايران توسط غرب است

يك تهيه كننده سينما با اشاره به ساخت فيلم «آرگو» در آمريكا، اين كار را در ادامه پروژه تخريب ايران اسلامی توسط غرب بيان كرد و گفت: ايران كشوری است كه برای منافع استعماری آنان خطرناك است به همين دليل نيز میبينيم با ساخت اين فيلم درصدد تحريف واقعيت هستند.

محمد خزاعی، تهيه كننده و دبير جشنوارههای مختلف سينمايی در گفتوگو با ايكنا درباره اكران فيلم جديدی در آمريكا اكران كه در آن موضوع تسخير لانه جاسوسی مورد توجه قرار گرفته، اظهار كرد: در چند وقت اخير هجمه بسيار گسترده ای عليه ايران صورت گرفته است، به نحوی كه از سياست گرفته تا فرهنگ و هنر از اين هجمهها در امان نيست.

وی افزود: هدف از اين حملات و تحريمها هم مخدوش كردن ايران اسلامی است؛ چراكه ايران كشوری است كه برای منافع استعماری آنان خطرناك است به همين دليل نيز میبينيم با ساخت فيلمی چون «آرگو» درصدد تحريف واقعيت هستند

دبير جشنواره فجر تاكيد كرد: البته فيلمهايی نظير «آرگو» تنها فيلمهايی نيستند كه ايران اسلامی را مورد هجمه قرار دادهاند، بلكه كارهايی ديگر چون «300» و «سنگسار ثريا» و … از جمله كارهايی است كه ساخته شده و در آينده نيز ساخت آن ادامه پيدا خواهد كرد.

وی افزود: نكته ای كه بايد به آن توجه داشت و در خصوص آن روشنگری كرد اين امر است كه غرب هميشه با شعار آزادی بيان، به دنبال شعارهای خود است؛ شعارهايی كه به هيچ وجه رنگ واقعيت به خود نمیگيرد. نمود بارز اين ادعا را میتوان در تحريم شبكههای ايرانی به روی ماهواره هاتبرد مشاهده كرد.

تهيه كننده «قلادههای طلا» با بيان اينكه جهان غرب از گفته شدن حقيقت واهمه دارد، گفت:

در ميان هجمههای گسترده كانالهای مختلف دنيا اين شبكههای ايرانی بود كه سعی میكردند تا حدودی مردم جهان و منطقه را با حقايق آشنا كنند، اما غرب به اصطلاح مدافع آزادی بيان از انجام چنين عملی جلوگيری كرد تا به اعتقاد خود بتواند به خواستههايش برسد. غافل از اينكه فرياد ايران به هر طريق ممكن به گوش مردم منطقه و جهان خواهد رسيد.

دبير دوازدهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس در بخش ديگری از سخنان خود تصريح كرد: متاسفانه عملكرد ما در مواجه با هجمههای سينمايی غرب آنچنان كه بايد شايسته نيست و تنها در سطح برگزاری چند راهپيمايی خلاصه میشود، در صورتی كه ساخت آثار اسلامستيزانه و ضد ايرانی متوقف نشده و نخواهد شد.

خزاعی در پايان خاطرنشان كرد: برای اينكه بتوانيم سينمای خود را به جهان معرفی كنيم تا به واسطه آن آرمانهای انقلاب را عرضه كنيم، بايد در زمينه اكران خارجی حضوری پرقدرت و فراگير داشته باشيم. رسيدن به اين خواسته هم با سرمايه گذاری مناسب حاصل میشود.

Share

JESSI, ARAM, CINEMA and 3 others like this.

پاسخ : یک منتقد امریکایی/«آرگو» دروغی بزرگ با صرف هزینه های سرسام آور است

مديران فرهنگي دست روي دست نگذارند

اكبر نبوي نيز گفت: مديران فرهنگي در خصوص اقدامات خصمانه شيطان بزرگي مثل آمريكا تنها با دست روي دست گذاشتن به عنوان روابط عمومي ايفاي نقش ميكنند.

اين منتقد سينما در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص توهين جديد هاليوود در ساخت فيلم «آرگو» عليه ايران گفت: بنياد معرفتي حاكم بر آمريكا و ايران تقابل جدي و اساسي با يكديگر دارند و در اين تقابل به طور طبيعي ما از ناحيه آمريكا كه آن را شيطان بزرگ ميدانيم نبايد توقع ملاطفت، انصاف و جوانمردي داشته باشيم.

وي افزود: كار شيطان انجام رفتارهاي غير الهي و انساني است من از كارهاي آمريكا تعجب نميكنم تعجب من از دوستاني است كه از رفتارهاي غير انساني آمريكا هيجان زده مي شوند چون غير از اين نميتوان از آن ها توقع داشت.نبوي ادامه داد: دشمن بايد دشمني كند ولي آنچه كه حائز اهميت است اقدام ما در خصوص اين گونه حركت هاست.درباره ماجراي سفارت آمريكا كه در سال 1358 توسط گروه جوان دانشجو به اشتغال درآمد ما چه اقدامي در زمينه به تصوير كشيدن آن انجام داديم آيا واقعيت ها و روابط بصري اين واقعه را براي مخاطب به نمايش درآوريم؟

نبوي عنوان كرد: درباره فتنه گري و توطئه هاي آمريكا از 28 مرداد تا به امروز، چند فيلم ساختيم؟ اگر يك صدم حجم اقداماتي كه آمريكا عليه ايران انجام مي دهد را ايران عليه آنها انجام مي داد آمريكا ده ها فيلم در اين زمينه مي ساخت.

وي افزود: ما با دست روي دست گذاشتن هيچ گونه همت و برنامه ريزي نمي كنيم و از سرمايه ها و داشته هاي ملي در حوزه هاي توليد و سينما به طور شايسته استفاده نمي كنيم و فقط به محض اقدامات آمريكا يك جنجال و بيانيه راه مي اندازيم.نبوي اظهار داشت: مديران فرهنگي وظيفه شان توليدات فرهنگي است و بايد از آن ها پرسيد كه در حوزه مديريت چه برنامه ريزي و اقداماتي كرده اند.او در پايان خاطرنشان كرد: بخشي از مديران فرهنگي ما نقش روابط عمومي ايفا مي كنند و با بيانيه اين اقدامات را محكوم مي كنند در حالي كه مشت محكم يك مدير فرهنگي توليدات اوست نه فقط بيانيه و سخنراني.

پاسخ : یک منتقد امریکایی/«آرگو» دروغی بزرگ با صرف هزینه های سرسام آور است

انتظارات وارنر برآورده نشد

شکست تجاری فیلم ضدایرانی «آرگو»

استقبال پایین تماشاگران سینما درآمریکا از فیلم ضدایرانی «آرگو» مانع از تحقق آرزوی تهیه کنندگان آن برای تبدیل شدن آن به یک فیلم پرفروش شد.

به گزارش فارس، در حالی که کمپانی برادران وارنر چشمانتظار موفقیت 100 میلیون دلاری این فیلم بود، فروش کلی آن طی دو هفته نمایش عمومی به 42 میلیون دلار رسید.

تحلیلگران اقتصادی سینما میگویند «آرگو» در زمان اکران عمومی خود در آمریکای شمالی حداکثر 65 میلیون دلار فروش خوهد کرد.

این رقم فروش، حتی نمیتواند رقم هزینههای تولید آن را تامین کند و به همین دلیل، از آن به عنوان فیلمی اسم میبرند که شکست تجاری خورده است. تهیهکنندگان «آرگو» میگویند آن را با هزینهای 50 میلیون دلاری تهیه کردهاند، اما تحلیلگران اقتصادی سینما به رقم 70 تا 80 میلیون دلاری در این رابطه اشاره میکنند. در عین حال، حدود 30 مییون دلار هم صرف بازاریابی و تبلیغات «آرگو» شده است که رقم کلی تولید را (حتی اگر 50 میلیون دلار باشد) به 80 میلیون دلار میرساند.

تحلیلگران اقتصادی سینما میگویند «آرگو» از آن دسته فیلمهایی است که اختصاصا برای مصرف بازار داخلی آمریکا ساخته میشود و نمیتواند در سطح بینالمللی، موفقیتی کسب کند. بنافلک کارگردان و بازیگر اصلی فیلم مدتی قبل در یک گفتوگو اعلام کرد فیلمش را برای دریافت جایزه نمیسازد و به دنبال جلب بیشتر تماشاچی است.

اما اکنون که فیلم فروش خوبی در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکا نداشته، صحبت از موفقیتهای احتمالی آن در مراسمهای جوایز سینمایی پیشرو میشود. سازندگان فیلم که پس از بهرهگیری از حربههای مختلف (و از جمله ارایه بلیت مجانی به تماشاگران) نتوانستند آن را تبدیل به یک فیلم پرفروش کنند، حالا تبلیغات به راه انداختهاند تا آن را یک فیلم اسکاری معرفی کنند. اما منتقدان سینمایی که امتیاز چندانی به «آرگو» ندادهاند، میگویند بعید میدانند در مراسمهای جوایز سینمایی در دو ماه آینده، این فیلم مورد توجه اعضای سختگیر انجمنهای منتقدان سینمایی قرار گیرد. «آرگو» با نگاهی به اتفاقات اولین سال پس از پیروزی انقلاب و تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان خط امام، به تعریف یک قصه اکشن میپردازد.

یک مامور سازمان سیا (با بازی بنافلک) در قالب یک مستندساز راهی ایران میشود تا شش دیپلمات آمریکایی را به صورت غیرقانونی از کشور خارج کند.

Share

JESSI, ARAM, MATRIX and 2 others like this.

[Faghat Kasany Ke Dar Anjomane FilmFa Sabte Nam Karde And Mitavanand Link Ha Ra Bebinand ]

[Faghat Kasany Ke Dar Anjomane FilmFa Sabte Nam Karde And Mitavanand Link Ha Ra Bebinand ] نقدهای ترجمه شده از فیلم های روز دنیا در فیلم فا

is علاقه : خواندن از

سینما در فیلم فا

I am: —-

تاریخ عضویت

Feb 2012

عنوان کاربر

مدیر انجمن

میانگین پست در روز

4.01

نوشته ها

1,554

تشکر

3,350

تشکر شده 2,560 بار در 937 ارسال

پاسخ : یک منتقد امریکایی/«آرگو» دروغی بزرگ با صرف هزینه های سرسام آور است

افشاگریهای کارگردان «آرگو»

بن افلک: مرا از سفر به ایران ترساندند

بن افلک کارگردان فیلم هالیوودی «آرگو» با موضوع تسخیر لانه جاسوسی، گفت: پیش از ساخت فیلم میخواستم برای تحقیق بیشتر به ایران سفر کنم ولی مقامات آمریکایی مرا از این سفر ترساندند.

به گزارش فارس، فیلم «آرگو» روایتی هالیوودی از واقعه انقلابی «13 آبان» و تسخیر لانه جاسوسی به دست دانشجویان ایرانی، از 14 اکتبر (23 مهر) به نمایش درآمده است.

بن افلک کارگردان این فیلم ضد ایرانی در آخرین مصاحبه خود با رسانهها گفت: برای تحقیق بیشتر و اینکه فیلمم به واقعیت نزدیک شود، تصمیم داشتم پیش از ساخت آن به ایران سفر کنم ولی کمپانی «برادران وارنر» به من تاکید کرد که این به هیچ وجه ایده خوبی نیست و وزارت امورخارجه آمریکا نیز مرا از این سفر منع کردند ولی زمانی که بر این سفر پافشاری کردم، آنها به من هشدار دادند که مقامات ایرانی ممکن است از این سفر به نفع خود استفاده تبلیغاتی کنند!

وی افزود: من به آنها اعلام کردم که من در این سفر هیچ حرفی از این فیلم و کمپانی برادران وارنر و … نخواهم زد و تنها به عنوان یک توریست به ایران خواهم رفت، ولی آنها باز به من تاکید کردند که در این سفر مقامات ایرانی تو را جلوی دوربین میبرند، با تو دست میدهند و سپس خواهند گفت که تو با آنها هم عقیده ای!

بنافلک افزود: با تمام این هشدارها باز میخواستم جسورانه عمل کنم و به این سفر بروم ولی راستش را بخواهی در لحظات آخر کمی ترس بر من غلبه کرد و از این سفر منصرف شدم. فیلم «آرگو» محصول کمپانی صهیونیستی «برادران وارنر» است که فیلم ضد ایرانی «300» را در کارنامه کاری خود دارد و هماکنون نیز در حال ساخت قسمت دوم این فیلم است تا در سال 2013 آن را به نمایش درآورد.

فیلم «آرگو» اگرچه روایتی از یک واقعه تاریخی است ولی به اعتراف برخی از رسانههای غربی از جمله روزنامه انگلیسیزبان «اریش تایمز» در گزارش خود از فیلم «آرگو» اذعان داشت که این بسیاری از صحنههای مهم و تاثیرگذار این فیلم کاملا ساختگی است.

Share

JESSI, CINEMA, MATRIX and 2 others like this.

[Faghat Kasany Ke Dar Anjomane FilmFa Sabte Nam Karde And Mitavanand Link Ha Ra Bebinand ]

[Faghat Kasany Ke Dar Anjomane FilmFa Sabte Nam Karde And Mitavanand Link Ha Ra Bebinand ]

[Faghat Kasany Ke Dar Anjomane FilmFa Sabte Nam Karde And Mitavanand Link Ha Ra Bebinand ]

 پاسخ با نقل قول

5 کاربر مقابل از ARAM عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

CINEMA, Iron Man, JESSI, Magic Picture, MATRIX

11-05-2012, 02:19 AM Top | #7

ARAM

is علاقه : خواندن از

سینما در فیلم فا

I am: —-

پاسخ : یک منتقد امریکایی/«آرگو» دروغی بزرگ با صرف هزینه های سرسام آور است

گزارش لس آنجلس تایمز از بیتوجهی ایرانیان به «آرگو»

روزنامه «لسآنجلس تایمز» با استناد به نظرسنجی از شهروندان ایرانی در رابطه با فیلم ضد ایرانی «آرگو» نوشت: فیلم آرگو در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش فارس، فیلم سینمایی «آرگو» به کارگردانی «بنافلک» از حدود 3 هفته پیش در آمریکا به نمایش درآمده است.

این فیلم روایتی هالیوودی از حادثه 13 آبان – تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان ایرانی – است که در کمپانی صهیونیستی برادران وارنر ساخته شده و جنجال زیادی نیز در سطح رسانههای داخلی و خارجی به پا کرده است.

روزنامه لسآنجلس تایمز نیز در کنار دیگر رسانهها در گزارشی تلاش کرده تا نظر شهروندان تهرانی را در رابطه با این فیلم جویا شود.

این روزنامه در گزارش خود تحت عنوان «فیلم آرگو نظر ایرانیان را چندان جلب نکرده است» مینویسد: با آنکه بسیاری از فیلمهای غربی در همان روزهای اول اکران به صورت نسخههای غیرقانونی وارد ایران میشود ولی تاکنون حتی نسخه غیر قانونی فیلم «آرگو» نیز وارد ایران نشده است، با این حال طرفداران کنجکاو سینما توانستهاند با استفاده از فیلترشکن، گزیدههایی از این فیلم که در اینترنت موجود است را ببینند.

لسآنجلس تایمز در ادامه این گزارش میافزاید: برخی آنچه را که دیدهاند دوست دارند و برخی دیگر این فیلم را تاثیرگذار ندیدهاند، عدهای نیز نسبت به اهداف احتمالا مغرضانه موجود در این پروژه سینمایی بدبین هستند.

گزارشگر ویژه لسآنجلستایمز در تهران مینویسد: تاجری 60ساله به نام علی که در مرکز شهر دفتر بزرگی دارد درباره این فیلم میگوید: من تنها قسمت کوتاهی از این فیلم را دیدم و از آن خوشم آمد! به عنوان یک ایرانی، نسبت به این فیلم که روایت یک گروگانگیری و تسخیر سفارت آمریکا بود، هیچ احساس بدی نداشتم.

«حسن شایسته»، 56 ساله که مدعی است که تحریمهای اقتصادی آمریکا باعث شده تا کارخانه او ورشکست شود، فیلم «آرگو» را مسکنی بر روح زخمی آمریکاییها به خاطر شکستشان در واقعه 13 آبان میداند. «شایسته» میگوید: این فیلم در واقع شاید یک آرامبخش برای غرور جریحهدار شده آمریکاییهاست. بنافلک در این فیلم خواسته تا کام تلخ آمریکاییها را شیرین کند که به نظر من اصلا موفق نبوده است.

«امیر» یک دانشآموز نوجوان که هنوز حتی موفق به دیدن تیزرهای این فیلم نشده است، متذکر میشود: هنوز این فیلم را ندیدهام ولی در کل آنچه که هالیوود میسازد، همیشه علیه ماست

Share

JESSI, CINEMA, MATRIX and 2 others like this.

[Faghat Kasany Ke Dar Anjomane FilmFa Sabte Nam Karde And Mitavanand Link Ha Ra Bebinand ]

[Faghat Kasany Ke Dar Anjomane FilmFa Sabte Nam Karde And Mitavanand Link Ha Ra Bebinand ]

[Faghat Kasany Ke Dar Anjomane FilmFa Sabte Nam Karde And Mitavanand Link Ha Ra Bebinand ]

 پاسخ با نقل قول

5 کاربر مقابل از ARAM عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

CINEMA, Iron Man, JESSI, Magic Picture, MATRIX

11-07-2012, 12:59 PM Top | #8

Hobbes

این کاربر هنوز وضعیتی برای خود نگذاشته است

I am: —-

تاریخ عضویت

Aug 2012

عنوان کاربر

کاربر نیمه فعال

میانگین پست در روز

1.57

نوشته ها

317

تشکر

907

تشکر شده 507 بار در 189 ارسال

پاسخ : یک منتقد امریکایی/«آرگو» دروغی بزرگ با صرف هزینه های سرسام آور است

معصومه ابتکار: «ارگو» تحریف تاریخی است

یکی از دانشجویانی که در تسخیر سفارت آمریکا نقش داشت با غیرمستند دانستن این فیلم گفت: آرگو سعی دارد چهره ای خشونت طلب، عصبانی و غیرمتشکل از اشغال کنندگان ارایه دهد در حالی که این چهره و چنین فضایی با فیلم ها، عکس ها و مستندات واقعه مغایرت دارد.

معصومه ابتکار در گفتگو با مهر با اشاره به نمایش فیلم «آرگو»گفت: در این فیلم اگر بتوان از تخلفات آشکار مدعیان پایبندی به قوانین بین المللی در جعل پاسپورت یا مهرها و فرم های فرودگاه گذشت، از کم توجهی به تاریخ معاصر نمی توان به راحتی عبور کرد.

وی که یکی از دانشجویانی بوده که در تسخیر سفارت آمریکا در 13 آبان نقش داشته است با بیان این که آرگو می خواهد تاریخ را روایت کند و با این ادعا، در مقدمه کوتاه ابتدای فیلم به طور بسیار خلاصه و غیردقیق به مداخله آمریکا در ایران، کودتای 28 مرداد و حمایت از رژیم غیردمکراتیک شاه می پردازد، گفت: اما این روایتی جانبدارانه است. زیرا نمایش تصاویر انیمیشن به طور گذرا و سطحی نمی تواند ذره ای از تلخی 25 سال دیکتاتوری و خفقانی را که بر 30 میلیون شهروند ایرانی به خاطر تامین منافع آمریکا حاکم شد، نشان دهد.

وی در تشریح جزئیات تفاوت های این فیلم با حقیقت تسخیر سفارت آمریکا گفت: حسی که فیلم ایجاد می کند این است که یک عده افراد هیجان زده و عصبانی که هیچ شباهتی به دانشجو ندارند ناگهان به سفارت حمله می کنند. آرگو از فیلم مستند و معروف حرکت آرام و منظم تعداد محدودی از دانشجویان مقابل سفارت آمریکا استفاده نکرده تا به بیننده اینگونه القا کند که این حرکتی دانشجویی نبوده و تلاش کرده ماهیت دانشجویی این حرکت انعکاس نیابد؛ تا آنجا که در دیالوگی درباره اشغال کنندگان می گوید: آنها خواندن و نوشتن می دانند.

به اعتقاد ابتکار آرگو سعی دارد به وسیله صحنه هایی در فیلم، رفتار ایرانیان با گروگان ها را خشن جلوه دهد. در حالی که هیچ کدام از دانشجوها نظامی نبودند و به هیچ وجه آنچه در فیلم نشان داده می شود که ایرانی ها مسلح وارد شدند حقیقت ندارد. همه دانشجوها دستور داشتند بدون هر گونه وسیله نظامی و در یک حرکت کاملا آرام و بدون خشونت عملیات را انجام دهند. مقصود از اینکار انتقام جویی یا برخورد با مردم امریکا یا کارمندان سفارت نبود. ما فقط می خواستیم جامعه جهانی متوجه خواسته ایرانی ها بشود.

وی افزود: درآن زمان دانشجویان براین نکته واقف بودند، آمریکا که منافع خود را در منطقه و ایران از دست داده، نپذیرفته که چنین انقلاب بزرگی منافعش را در منطقه تهدید کند، بنابراین به نوعی به دنبال راهحلی است که رژیم مورد نظر خود را به عرصه بازگرداند .دانشجوها می دانستند که امریکا قبلا برای یک کودتا در کشور برنامه ریزی کرده و آن را به انجام رسانده و در حال برنامه ریزی برای ادامه آن درست چند ماه بعد از پیروزی انقلاب است. آنها همه راهها را مانند انتشار بیانیه یا اعتصاب غذای نشسته در مقابل سفارت بررسی کردند. اما در مورد تاثیرگذاری هر کدام از این راهها بحث بود. در این شرایط طبیعی بود که هیچکدام از راههای مورد بررسی، تاثیرگذاری ورود به سفارت امریکا را نداشت. بنابراین دانشجوها تصمیم گرفتند کاملا آرام و بدون هر برخورد خشونت آمیز فقط برای اینکه نگاهها به ایران جلب شود و برای مدت کوتاهی وارد سفارت امریکا شوند.

ابتکار با اشاره به بازسازی خیابان های تهران، علائم، نشانه ها و حتی دیالوگ های فارسی بازیگران نقش ایرانی، فیلم را غیرحرفه ای توصیف کرده و افزود: هر کسی کمترین آشنایی با ایران داشته باشد متوجه استفاده از مشاوران ضعیف و ناوارد در آرگو می شود. همین ضعف در فیلمنامه نیز به دلیل رویکرد جانبدارانه و عدم پایبندی به اصالت تاریخی نمایان است.

وی اضافه کرد: همه این مسایل به جنبه تبلیغاتی آرگو دامن زده، به طوری که به راحتی تداعی کننده فیلم های سفارشی حکومتی شده و تا حد فیلمی غیرواقعی به سفارشCIA تنزل یافته است. چنانچه در فیلم هم ابایی از آشکار شدن ارتباط شخصیت ها باCIA به عنوان یکی از مخوف ترین دستگاههای اطلاعاتی جهان نیست. این البته اولین بار هم نیست که هالیوود این گونه عمل می کند.

این عضو شورای شهر تهران معتقد است: آرگو لطمه بزرگی به اعتبار هنرمندان مستقل هالیوود و سینمای آمریکا بوده و شاید علت کنار کشیدن جرج کلونی را از کارگردانی آرگو (و باقی ماندن فقط به عنوان یکی از تهیه کنندگان) باید در همین مسئله جستجو کرد. چنانچه برخی منتقدین هم تولید آرگو را 32 سال پس از ماجرایی که به گفته بسیاری از سیاستمداران تحقیرآمیزترین شکست امریکا در مواجهه غیرنظامی با حریفان خود بوده، تلاشی برای جبران این تحقیر از طریق القای موفقیت یک حرکت مداخله جویانه قلمداد کرده اند. در حالی که پیش از رسیدن شش دیپلمات فراری به خاک آمریکا، تعداد بیشتری از زنان و سیاهپوستان شاغل سفارت امریکا به دستور امام خمینی آزاد شده و به کشورشان بازگشتند.

ابتکار با بیان این که سینمای ایران یا رسانه ملی نیز درباره این سوژه براساس واقعیات تاریخی اقدام نکرده اند، گفت: متاسفانه دلایل تاریخی این حرکت و واقعیت های ماجرای 13 آبان 58 اعم از نقاط قوت و ضعف آن به محاق کشیده شده است. البته رسانه ملی در قالب گزارش ها و مصاحبه ها تلاش هایی در این زمینه داشته، ولی بعضا به تحریف و اشتباهاتی تاریخی دچار شده که گاه ناشی از نگاه غیرحرفه ای و گاه برخوردهای جانبدارانه سیاسی بوده است. به ویژه در مورد چهره های شاخص و شورای مرکزی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام که از مدت ها قبل به خاطر مواضع اصلاح طلبانه ممنوع التصویر بوده و امکان طرح دیدگاه های خود را نداشته اند.

وی ادامه داد: این رویکرد رسانه ملی شاید دلیل عدم پیگیری تولید فیلمی در مورد این واقعه باشد که حدود 5 سال پیش از طرف مقام رهبری در پاسخ به نامه تعدادی از دانشجویان مورد استقبال قرار گرفت و به رسانه ملی ارجاع شد. اما اینک در حالی که آرگو بهترین موقعیت ها را در سینماهای جهان به لحاظ جذب مخاطب کسب کرده، دست ما خالی است. ظرفیت تولید فیلمی جذاب با حفظ جنبه های حرفه ای وجود داشت تا بتواند تصویری واقع بینانه و نه تبلیغاتی از زاویه ای جهانی درباره 13 آبان ارائه دهد و اینگونه نشد.

سخنگوی دانشجویان پیرو خط امام گفت: تحریف تاریخی، خطر بزرگی در هر واقعه تعیین کننده و سرنوشت ساز است. متاسفانه در حالی که آرگو نمونه ای بارز از این تحریف به حساب می آید، گاهی در داخل نیز با روند عامدانهای در جهت تحریف این واقعه مواجه میشویم. مانند مطالبی که در مورد شخصیت های کلیدی دانشجویان گفته می شود.

ابتکار با اشاره به وجود سئوالات مختلف در این زمینه گفت: دو سئوال از دو طرف ماجرا قابل طرح است. یکی اینکه آیا آقای جرج کلونی حاضر است فیلمی در مورد کودتای 28 مرداد یا 50 مهمان از میان مردم امریکا که همزمان با ماجرای گروگان ها دعوت شدند و مهمان دانشجویان بودند، بسازد؟ و دوم اینکه آیا آقای ضرغامی آمادگی دارد فیلمی از ماجرای 13 آبان بسازد که نقش هیچیک از بازیگران اصلی واقعه مانند آقایان محمد موسوی خویینی ها، محسن میردامادی، محسن امین زاده و بهزاد نبوی و نگاه و تحلیل آنها نسبت به موضوع و چگونگی روند وقایع حذف نشود؟

Share

JESSI, CINEMA, MATRIX and 2 others like this.

 پاسخ با نقل قول

5 کاربر مقابل از Hobbes عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

CINEMA, Iron Man, JESSI, Magic Picture, MATRIX

12-04-2012, 02:45 PM Top | #9

Iron Man

is موزیک و جهان

کتاب را در فیلم

فا تجربه کنید

I am: —-

تاریخ عضویت

May 2012

عنوان کاربر

مدیر انجمن

میانگین پست در روز

5.13

محل سکونت

شمال کشور

نوشته ها

1,577

تشکر

3,284

تشکر شده 2,142 بار در 766 ارسال

پاسخ : یک منتقد امریکایی/«آرگو» دروغی بزرگ با صرف هزینه های سرسام آور است

پایگاه خبری «کانترکورنت»:«آرگو» نسخه دیگر «بدون دخترم هرگز» است

راجر ابرت: آرگو فیلمی «تند و کینه توزانه» است

راجر ابرت منتقد سینمایی آمریکایی درباره آرگو می گوید: اگر چنین فیلمی تند و کینه توزانهای در آمریکا و راجع به دیگر اقوام ساخته میشد،به عنوان اثری نژاد پرستانه و متعصبانه محکوم میگردید.

به گزارش فارس پایگاه خبری «کانترکورنت» در گزارشی تحلیلی مینویسد: در سالهای اخیر القاء ایران هراسی رسانهها منجمله سینما را در برگرفته است که به طور قابل توجهی قادر میباشد در اذهان مخاطبان اثر منفی برجا گذارد.

بنابر این گزارش، همراه با موج ایران هراسیهای اخیر پای فیلم دلهرهآور و البته اعصاب خرد کن «آرگو» نیز به میان آمده که در آن «دیوید هاگ لاند» پا را فراتر از حد خود گذاشته و این فیلم وقاحتی کامل است.

نمای کاذب فیلم و تجلیل از آنتونیو مندز، عامل سیا که بن افلک هنرپیشه آمریکایی نقش آن را ایفا کرده و هم چنین تجهیزات اطلاعاتی مورد استفاده قرار گرفته برای خروج زندانیان فراری از تهران همگی سعی دارند نوعی احساس خاص را به بسیاری از مخاطبانی که اذهانشان توسط رسانههای غربی درباره ایران منحرف شده است بدهد.

این فیلم به شیوهای بس خام تلاش میکند تا ایرانیان را بیش از حد احساسی، غیر معقول و اهریمنی نشان دهد و در عین حال جاسوسان سیا را قهرمانانی وطن پرست معرفی کند.

آرگو لبریز از اشتباهات و تحریفهای تاریخی است. ممکن است که شخصی بگوید که این فیلم یادآور انتخابهای آزادانه است ولی به هر حال مخاطبان به سختی فرصتی را برای درک و باور آنچهرا که در این فیلم میبیند خواهند یافت.

مشکل اینجاست که کارگردان آرگو موذیانه مخاطب را بیش از حد غرق در فیلم میکند بهطوری که آنها دیگر حتی توجهی به عنوان فیلم نیز ندارند.

حتی اگر کارگردان این کار را نیز انجام نمیداد، اذهان مخاطب به وسیله دروغهای مخفی شده در فیلم که موذیانه القا میشوند مورد سو استفاده قرار میگیرد.

این کار در فیلم مذکور با کمک قوه ابتکار باورنکردنی انجام شده است. به عنوان مثال، در یک نما زنان باحجاب ایرانی در لباس نظامی عبوس نشان داده میشوند که این خود در پیش گرفتن دروغ قطعی یک فیلم ضد ایرانی دیگر به نام « بدون دخترم هرگز» است که در سال 1991 به نمایش درآمد.

پس از سپری شدن سی سال و اندی شما بانوان ایرانی را تنها در لباس نظامی در خیابان شاهد خواهید بود. تصویر زنان ایرانی در لباسهای نظامی تنها ساخته و پرداخته تخیل نویسنده است.

آشکار است که فیلم آرگو به شدت تحت تاثیر «برایان گیلبرت»، کارگردان فیلم بدون دخترم هرگز در سال 1991 قرار گرفته است.

راجر ابرت، منتقد سینمایی آمریکایی با نامیدن این اثر به عنوان فیلمی «تند و کینه توزانه» گفت: اگر چنین فیلمی تند و کینه توزانهای در آمریکا و راجع به دیگر اقوام ساخته میشد، فیلم مذکور به عنوان اثری نژاد پرستانه و متعصبانه محکوم میگردید.

آرگو تداوم فیلم سال 1991 «بدون دخترم هرگز» گیلبرت و تلاشی ناجوانمردانه در دامن زدن به ایران هراسی است.

باوجودی که آرگو تا حدودی در اهریمنی و کلیشهای نشان دادن ایرانیان موفقیت کسب کرده اما این فیلم در بهترین حالت تنها اثری تبلیغاتی است که به سختی ارزش تجلیل دارد و چیزی جز یک فیلم کسالت آور بزرگ نیست و این بدین خاطر است که فیلم یاد شده ضعف ساختاری و نوشتاری سبکسرانهای دارد.

مورد عجیب دیگر این است که این فیلم استادانه در پی فضاسازی متعادل نشان دادن تاریخ در آغاز فیلم است و نشان میدهد چگونه دولت «مصدق» با کودتای سیا سرنگون شد و چگونه «محمدرضا پهلوی» که به اشتباه در فیلم از آن به عنوان «رضا پهلوی» خطاب میگردد مستبدانه با مردم برخورد میکند. با این وجود تنها یک اشاره صرف به نحوه دخالت سیا در ماجرای کودتا نمیتواند دال بر برقراری تعادل در فیلم باشد. در حقیقت آرگو دور از روایت متعادل و منصفانه است.

در این فیلم تمامی موارد یک بعدی روایت شده و سیاه یا سفید به تصویر درآمده است. فراریان ( گروگانهای آمریکایی) در این فیلم افرادی خوب هستند و باید با کمک عاملان سیا که تلاش کردهاند در برابر اذهان مخاطب به طور مضحکی ایرانیان را اهریمنی و عصبی نشان دهند نجات یابند.

بنابراین حس همدردی مخاطب با عوامل سیا به آسانی صورت میپذیرد و تصویر ملت ایران بهطور غمانگیزی منفی جلوه داده میشود.

در واقع بیان دخیل بودن سیا در شکل گیری یک کودتا شاهکار هنری نیست. تجهیزات اطلاعاتی این سازمان به نحو بارزی در دامن زدن نبرد علیه ایران در خدمت دشمنان ایران منجمله « صدام حسین» دیکتاتور عراقی قرار داشت که باعث مرگ بیش از یک میلیون نفری شد.

«سعید ابوریش»، مولف و روزنامه نگار فلسطینی که کتاب «صدام حسین، سیاست و انتقام» را به رشته تحریر درآورد در این باره گفت: «صدام در سال 1979 و قبل از نبرد ایران و عراق از امان دیدار کرد و در آنجا با «ملک حسین» اردنی و سه عامل سیا ملاقاتی را برگزار کرد.»

به گفته ابوریش مستندات قابل توجهی وجود دارند که نشان میدهند صدام طرح حمله به ایران را با کمک عوامل سیا کشیده بود. در این میان صدام مجری سیاستهای واشنگتن بود و البته به گفته ابوریش این یک ارتباطی بود که هرگز در آن اعتماد جایگاهی نداشت.

هیچ کدام از دو طرف قضیه به هم اعتمادی نداشتند اما با این وجود آمریکاییها به او کمک کردند تا با کمک سامانههای الکترونیکی کودتا در کشور خود را پیش بینی کرده و بدین سان صدام با تقویت تسلیحاتی در قدرت باقی ماند.

تنها میتوان تصور کرد که بن افلک و «کریس تریو»، فیلمنامه نویس نسبت به این حقایق بی اطلاع بودهاند که نتوانستهاند در فیلم آرگو تعادلی را در بهتصویر کشیدن حقایق ایجاد کنند. بهطور کلی باید اذعان داشت که آرگو نمونهای از هالیود گرایی محض است. در واقع این فیلم تلاشی در برانگیختن حس ایران هراسی نه تنها در آمریکا بلکه در سرتاسر جهان است

Share

CINEMA, MATRIX, The GodFather and 1 others like this.

[Faghat Kasany Ke Dar Anjomane FilmFa Sabte Nam Karde And Mitavanand Link Ha Ra Bebinand ]

[Faghat Kasany Ke Dar Anjomane FilmFa Sabte Nam Karde And Mitavanand Link Ha Ra Bebinand ]

[Faghat Kasany Ke Dar Anjomane FilmFa Sabte Nam Karde And Mitavanand Link Ha Ra Bebinand ]

 پاسخ با نقل قول

4 کاربر مقابل از Iron Man عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

CINEMA, Magic Picture, MATRIX, The GodFather

12-22-2012, 10:42 PM Top | #10

CINEMA

is ترجمه نقدها و

مقالات سینمایی

در تیم ترجمه

فیلم فا

I am: —-

تاریخ عضویت

Apr 2012

عنوان کاربر

تیم ترجمه

میانگین پست در روز

3.91

محل سکونت

تهران

نوشته ها

1,373

تشکر

5,153

تشکر شده 4,211 بار در 1,097 ارسال

پاسخ : یک منتقد امریکایی/«آرگو» دروغی بزرگ با صرف هزینه های سرسام آور است

او در ادامه به برداشت هاي احمقانه افلك اشاره ميكند و اينكه در صحنه فرار امريكايي ها مردم ايران همان گونه كه افلك نشان داده، به راحتي هواپيما را سرنگون ميكنند اما هاليوود با درشتنمايي، ماموراني را نشان ميدهد كه به راحتي و يكباره ميتوانند از دست اين مردم و از ايران خارج شوند و اينكه اين دو قضيه كاملا با هم منافات دارد. افلك با فرصت طلبي در آغاز فيلم آرگو را بر اساس يك داستان واقعي معرفي كرده است. تامسون همچنين آرگو را فيلمي تكبعدي ميداند كه نشانگر واقعيت جامعه ايران نيست.

او در نوشته خود درباره آرگو مينويسد: در شگفتم كژنماييها و تحريفهايي همگي اغراق شده در فيلمي وجود دارد كه به شيوههاي كهنه ميكوشد سرگرمكننده و تعليقي از كار دربيايد. در حقيقت، اين تصويري است كه بايد در سالهاي 1980- 1979 يا زودتر از آن ارائه ميشد. فيلم خوشساخت است؛ قهرماني دارد «با بازي كارگردان فيلم بن افلك» كه به شكلي منطقي جذاب، خونسرد و ايجازگراست؛ ساير آدمها- لااقل آدمهاي سفيدپوست فيلم- غريب و دوستداشتني هستند و دچار تنش و عصبيت؛ و فيلم در روزهاي نخستش به فروشي 40 ميليون دلاري رسيده است. برخي افراد بر اين اعتقادند كه از آن فيلم هايي است كه ميتواند نامزد جايزه بهترين فيلم باشد. اين عقيدهيي چرند و به شكل خطرناكي در راستاي باور سادهانگارانه ما از ملت ايران است كه آنها را جماعتي غوغاسالار ميپنداريم، به همان طريقي كه در فيلمهايي چون «چهارپر» يا «گونگا دين» يا هر يك از فيلمهايي كه درباره اهالي شرق كانال سوئز ساخته ميشوند و آنها را به شكلي غلوشده عصبي و خطرناك تصوير ميكنند.

OSCAR ARGO BEN AFFLECK MOVIE IRAN USA EMBASSY HOSTAGES 1979 TABAS RESCUE MISSION FAILED
OSCAR ARGO BEN AFFLECK MOVIE IRAN USA EMBASSY HOSTAGES 1979 TABAS RESCUE MISSION FAILED

شايد بشود گفت به نوعي اين فيلم بازسازي «كازابلانكا» باشد (كه حالا 70 سال از ساختش ميگذرد) كه در آن آدمهاي خوب راه فرار را پيدا ميكنند و در عوض كلنل استراسر پليد و نازيها شكست ميخورند. «توني مندز» قهرمان فيلم در هيئتي كه بن افلك تصويرش كرده، بسيار جذاب است: موهاي بلند، ريش و يك ژاكت پشمي. انگار كه برادر «وارن بيتي» اوايل دهه 70 است (در فيلمهايي چون پارالاكس ويو يا مك كيب و خانم ميلر). او يك مامور سياست كه به تهران ميرود تا شش گروگان را آزاد كند و وانمود ميكند مليتي كانادايي دارد و با گروهش آمده تا يك فيلم فانتزي احمقانه به نام «آرگو» بسازد. البته چنين مردي در كار بود، اما مليتي اسپانيايي داشت؛ نكتهيي كه بن افلك چندان نكوشيد با حقيقت انطباقش دهد. اما ايران در اين فيلم به شكل يك كشور فجيع تصوير ميشود به همان سبك و سياقي كه نتانياهو از آن ابراز نگراني ميكند.

«آرگو» به شكلي غريب آغاز ميشود، با نمايش فيلمهاي آرشيو خبري و صداي زنان خشمگيني كه در تاريخ متاخر اين كشور به تظاهرات ميپردازند و چگونگي حضور محمد مصدق در دهه 50 ميلادي و انتخابش به عنوان نخستوزير در كشوري كه خاندان پهلوي و شاه بر آن سلطه داشتند. اين فيلم يك اثر پرفروش است كه با جوهر كودتاي سيا در 1953 (عمليات آژاكس كه نسخه ديگري از آرگو است) پيوند دارد. اين بخشي از تبليغات است كه ايران را به عنوان خطري تئوتراتيك (مذهبي) و منبع تروريسم معرفي ميكند. آرگو هم تصوير سالمتري از ايران ارائه نميدهد.

درباره ی سید محمد هاشم پوریزدانپرست

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تسخیر لانه جاسوسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *