تیتر خبرها
خانه / بخش 2) لانه جاسوسی آمریکا در ایران / 2)6) طبس و حمله نظامی آمریکا / 2)6)1) اخبار و مطالب مرتبط با واقعة طبس و تهاجم نیروهای نظامی آمریکا به ایران / غنيمت طبس مصاحبه با خلبان محمد كريم عابدي یکی از اعضای بررسی کننده واقعه طبس پس از بمباران هلی کوپترهای به جا مانده آمریکایی به دستور بنی صدر

غنيمت طبس مصاحبه با خلبان محمد كريم عابدي یکی از اعضای بررسی کننده واقعه طبس پس از بمباران هلی کوپترهای به جا مانده آمریکایی به دستور بنی صدر

غنيمت طبس  مصاحبه با خلبان محمد كريم عابدي  یکی از اعضای بررسی کننده واقعه طبس پس از بمباران هلی کوپترهای به جا مانده آمریکایی به دستور بنی صدر

غنيمت طبس  مصاحبه با خلبان محمد كريم عابدي  یکی از اعضای بررسی کننده واقعه طبس پس از بمباران هلی کوپترهای به جا مانده آمریکایی به دستور بنی صدر
غنيمت طبس مصاحبه با خلبان محمد كريم عابدي یکی از اعضای بررسی کننده واقعه طبس پس از بمباران هلی کوپترهای به جا مانده آمریکایی به دستور بنی صدر

مجيد مهرابي‌دلجو

6 ارديبهشت و يک روز بعد از واقعه طبس هيأتي متشکل از رهبر معظم انقلاب به‌عنوان نماينده امام‌خميني‌(ره)، آيت‌الله اکبر هاشمي‌رفسنجاني، به‌عنوان عضو شوراي انقلاب، شهيد چمران، وزير دفاع وقت و شهيد خضرايي و محمد کريم‌عابدي به‌عنوان خلبانان و کارشناسان وزارت دفاع در محل حادثه حضور پيدا مي‌کنند تا ضمن جمع‌آوري اسناد و مدارک گزارش امور را خدمت امام‌خميني(ره) ارائه دهند.

خلبان تيمي که در آن روز در طبس حضور پيدا کرد، محمد‌کريم عابدي، نماينده فعلي طبس در مجلس شوراي اسلامي بود. به اين بهانه با او درباره کم و کيف واقعه گفت‌وگو کرده‌ايم:

•اجازه دهيد از عملکرد دولت وقت در واکنش به واقعه طبس شروع کنيم. دولت وقت تصميم به بمباران منطقه در روز حادثه مي‌کند. چرا اين واکنش صورت گرفت؟

دولت وقت غافلگير شده بود. در آن زمان امام(ره) اختيار نيروهاي مسلح را به بني‌صدر تنفيذ کرده بودند. بني‌صدر در 5ارديبهشت که عمليات پنجه عقاب ساعت يک و نيم يا 2صبح با شکست مواجه مي‌شود از دزفول به سمت تهران در حال حرکت بوده که از ماجرا مطلع مي‌شود. او بلافاصله با مشاوران خودش مشورت مي‌کند و در نهايت به اين نتيجه مي‌رسند که جنگنده‌هايي اين منطقه را بمباران بکند و اين دستور را مي‌دهد؛ منطقه هم بمباران مي‌شود اما خوشبختانه 2 هلي‌کوپتر از هلي‌کوپترهاي آمريکايي از بين نمي‌رود. مي‌دانيد که 2 هلي‌کوپتر از قبل از بين رفته بودند. يک هلي‌کوپتر هم وقتي براي سوخت گيري در کنار هواپيما قرار گرفته بود از بين رفته بود. يعني باد ملخ‌هاي هلي‌کوپتر RH3D که مدرن‌ترين هلي‌کوپتر دنياست و امروز ما هم از اين هلي‌کوپتر داريم با باد هواپيمايي که 4 موتوره کار مي‌کرده گردبادي از شن‌هاي نرم کوير درست مي‌کند و ديد خلبان کور مي‌شود و در نتيجه ملخ هلي‌کوپتر به تانکر سوخت مي‌خورد و مثل يک بمب در صحراي طبس منفجر مي‌شود. بني‌صدر بعد از وقوع اين حادثه دستور مي‌دهد که اين صحنه را بمباران کنند ولي غافل از اينکه مشاورانش که بعدا هم دستگير شدند با هدف از بين بردن اسناد سانحه و واقعه اين توصيه را کرده بودند و عقل بني صدر هم نرسيد که اين‌هايي که شکست خورده‌اند، اگر توان داشتند 9 کشته خود را از اينجا منتقل مي‌کردند.

•و در اثر اين بمباران هم شهيد منتظر‌قائم، فرمانده سپاه يزد به شهادت مي‌رسند؟

بله. در اثر همين تصميم نابخردانه شهيد منتظرقائم که براي بازديد از منطقه رفته بودند حين بازديد در اثر ترکش‌هايي که از انفجار هلي‌کوپترها به خاطر بمباران پخش مي‌شود، به شهادت مي‌رسد.

غنيمت طبس  مصاحبه با خلبان محمد كريم عابدي  یکی از اعضای بررسی کننده واقعه طبس پس از بمباران هلی کوپترهای به جا مانده آمریکایی به دستور بنی صدر
غنيمت طبس مصاحبه با خلبان محمد كريم عابدي یکی از اعضای بررسی کننده واقعه طبس پس از بمباران هلی کوپترهای به جا مانده آمریکایی به دستور بنی صدر

•هيأتي که بعدا براي بازديد از منطقه رفت و شما هم در آن هيأت حضور داشتيد متشکل از چه کساني بود؟ با چه هدفي اين بازديد انجام شد؟

يک هيأت عالي رتبه که متشکل از مقام معظم رهبري به‌عنوان نماينده امام، شهيد چمران، به‌عنوان وزير دفاع، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، به‌عنوان عضو شوراي انقلاب و 2کارشناس که شهيد خضرايي، خلبان نيروي هوايي و بنده خلبان هلي‌کوپتر و به‌عنوان بازرس ويژه وزير دفاع براي بازرسي منطقه رفتيم. اين بازديد روز 6 ارديبهشت انجام شد. ما بعضي از اسناد را به دست آورديم و متوجه شديم که آن شب براي انجام اين عمليات، آمريکا 6 ماه تمام در صحراي نوادا که مشابه صحراي طبس است تمرين کرده بود و از خلبان‌هاي فراري و ساواکي‌هاي فراري هم کمک گرفته بودند. اينها مدرن‌ترين هلي‌کوپتر‌هاي روز دنيا را که 8فروند هلي‌کوپتر RH3D بود به کار گرفته بودند؛ در حالي که 6 تا نياز داشتند، 2 فروند رزرو بود که اگر يکي از مدار خارج شد بعدي وارد شود. 4 فروند هم هواپيما به کار گرفته بودند که 2 فروند سوخت‌رسان بودند و 2 فروند هم C130 بود که مي‌تواند در باندهاي خاکي هم بنشيند. در صحراي طبس يک فرودگاه متروکه براي فرودهاي اضطراري هواپيماهاي مسافربري بود که اينها آنجا را براي فرود انتخاب کرده بودند. اما پيش از رسيدن به آنجا در مسير 2 هلي‌کوپتر اينها که عرض کردم مدرن‌ترين هلي‌کوپتر روز دنياست و همه تجهيزاتش 2 سيستم است- وقتي يکي از کار افتاد ديگري وارد مدار شود- از کار مي‌افتد. اولي در موازات درياچه باتلاق بختگان فرود اضطراري مي‌کند.

•دليل فرود اضطراري چه بود؟

عيب هيدروليک. توجه داشته باشيد که کارتر در کاخ سفيد با نظاميان نشسته و فرماندهي عمليات را شخصا به عهده گرفته است و ستاد عملياتي پنجه عقاب را در کاخ سفيد تشکيل داده است. بعد از فرود اضطراري اين هلي‌کوپتر، خلبان از فرماندهي عمليات اجازه مي‌گيرد که برگردد و خلبان و کمک خلبان و 2مهندس پرواز، اين هلي‌کوپتر را رها مي‌کنند و برمي‌گردند. که بعدا اين هلي‌کوپتر را استفاده کرديم و الان هم در اختيار جمهوري اسلامي است.

•يعني ما از هلي‌کوپترهايي که از واقعه طبس جا مانده بود در جنگ هم استفاده کرديم؟

بله. آن‌ها اين هلي‌کوپترها رها کردند و فرار کردند و ما از اين هلي‌کوپترها استفاده کرديم. مثلا در بعضي هلي‌کوپترها حلقه‌هاي سيم قوي را که مال سيستم است قطع و خرابکاري بودند اما جوان‌هاي ما اينها را درست کردند و در جنگ استفاده کرديم.

•يک موضوع مبهم که در اين ميان هست بحث رادارهاست. آيا رادارهاي ما توانايي شناسايي و تشخيص ورود اين هلي‌کوپترها و هواپيماها را به داخل خاک نداشتند؟

رادارها متوجه مي‌شدند که اتفاقاتي در حال وقوع است اما نمي‌توانستند تشخيص بدهند که چنين ناوگاني وارد خاک ايران مي‌شود. ما در منطقه «دربند» بين ديهوک از توابع شهرستان طبس و راور کرمان يک ايستگاه راداري داريم. در اين منطقه رادارها باز متوجه اتفاقاتي مي‌شوند ولي بازهم قدرت تشخيص ندارند از آن جا که رادارهاي ما در آن زمان آمريکايي بود اينها نحوه فرار از اين رادارها را بلد بودند. ولي بعدا اين رادارها تغيير پيدا کرد و ايرانيزه شدند. درست سايت راداراي را که رد مي‌کنند هلي‌کوپتر دومشان هم به‌دليل مشابه نقص هيدروليکي پيدا مي‌کند و معيوب مي‌شود. اين هم گزارش مي‌دهند و ستاد عملياتي دستور مي‌دهد هلي‌کوپتر را تخريب کنيد و برگرديد. چون فرصت تخريب پيدا نمي‌کنند با سيم چين‌هاي قوي کابل‌هاي مختلف را قطع مي‌کنند. اين هلي‌کوپتر هم در دل کوير باقي مي‌ماند و اينها با 6 فروند هلي‌کوپتر به صحراي طبس مي‌روند. اينجا 2 هلي‌کوپتر از 8 هلي‌کوپتر آمريکايي‌ها از مدار خارج شده است. خب هر فرمانده عاقلي بايد درک کند که 2 هلي‌کوپتر رزرو وقتي از مدار خارج مي‌شود بايد عمليات کنسل شود و برگردد. کارتر دستور مي‌دهد که ادامه بدهيد. اينها در صحراي طبس شروع مي‌کنند به سوخت‌گيري.

سوخت‌گيري در حالي صورت مي‌گيرد که هلي‌کوپترها پراکنده نشسته‌اند. 5 هلي‌کوپتر سوخت‌گيري را به صورت Cold Refuninig يا همان سوخت‌گيري خاموش انجام مي‌دهند؛ الان يک و نيم صبح است و عمليات هم ساعت 7 عصر شروع شده است. عمليات کمي به تاخير افتاده است، بنابراين يکي از هلي‌کوپترها براي صرفه جويي در زمان قصد دارد به صورت Hot Refuning سوخت‌گيري کند. يعني به صورت روشن در کنار يکي از هواپيماهاي سوخت‌رسان قرار بگيرد و سوخت‌گيري کند، در اين مقطع اتفاقاتي در دل شب مي‌افتد. يک اتوبوس زوار از منطقه در حال عبور بوده است که اينها اين اتوبوس را متوقف مي‌کنند و زوار را دستگير و به داخل C130 منتقل مي‌کنند. در اينجا اتفاق دوم در راه است. در همين زمان که خلبان بلند مي‌شود تا به سمت هواپيماي سوخت‌رسان حرکت کند يک تانکر سوخت ايراني هم در جاده در حال حرکت بوده است.

نيروهاي آمريکايي فرمان ايست مي‌دهند و اين تانکر نمي‌ايستد. اجازه تير مي‌گيرند و به سمت تانکر شليک مي‌کنند و در نتيجه اين تانکر سوخت منفجر مي‌شود. خب ببينيد در دل شب وقتي نور بزرگي ساطع مي‌شود چشم خلبان مدتي ديد خود را از دست مي‌دهد. از سوي ديگر همزمان وقتي اين هلي‌کوپتر وقتي بلند مي‌شود تا در کنار هواپيماي سوخت‌رسان قرار بگيرد باد ملخ هلي‌کوپتر با باد موتورهاي هواپيماي سوخت‌رسان توفان شن درست مي‌کند و ديد خلبان کاملا کور مي‌شود ملخ هلي‌کوپتر به باک سوخت برخورد مي‌کند و انفجار بزرگي در صحراي طبس درست مي‌شود. 9 نفر کشته مي‌شود. 5نفر خدمه هواپيماي سوخت‌رسان و 4نفر هم خدمه هلي‌کوپتر. بلافاصله اينها به کارتر در ستاد عملياتي کاخ سفيد خبر مي‌دهند که چنين اتفاقي افتاده است. مي‌گويند کارتر بلند مي‌شود، گريه مي‌کند و مي‌گويد «خداي خميني بر خداي من پيروز شد» و بلافاصله دستور لغو پرواز را مي‌دهند و خلبان‌ها هلي‌کوپترها رها مي‌کنند و هر آنچه دستشان بود سريعا به هواپيماي C130 منتقل مي‌کنند و سوار اين هواپيما مي‌شوند، به مبدا خودشان که به احتمال 95درصد عمان است برمي‌گردند.

•نقش کشورهاي عربي منطقه در همکاري با آمريکا براي اجراي اين برنامه چه بود؟

عربستان همکاري خيلي زيادي داشت. آواکس‌هاي آمريکايي در آنجا منتظر بودند، پايگاه‌هاي هوايي اغلب کشورهاي منطقه مي‌دانستند اين اتفاق در حال وقوع است و به صورت آماده‌باش بودند که من به مرور نقش اين کشورها را در همکاري با آمريکايي‌ها براي اجراي عمليات پنجه عقاب شرح مي‌دهم.

•اولين کسي که از مسئولان بعد از عمليات در منطقه حضور پيدا مي‌کند کيست؟

اولين کسي که روز 5ارديبهشت در اين منطقه حضور پيدا مي‌کند مرحوم خلخالي، رئيس دادگاه انقلاب است که جسدها را در حضور ايشان بسته‌بندي مي‌کنند، تجهيزات را جمع‌آوري کردند و بعد از انتقال به تهران، اجساد را به آمريکا پست کردند. روز ششم که ما رفتيم باز هم اسنادي را به دست آورديم.

•ظاهرا از داخل هم نيروهايي با اينها همکاري داشتند. اين همکاري به چه نحوي بود؟

بعدا من با هلي‌کوپتر مسير طبس تا گرمسار را چک کردم. ايستگاه بعدي اينها گرمسار بود نه تهران. خيلي عجيب بود! من از بالا با هلي‌کوپتر ديدم 8 دايره بزرگ با گچ در تپه‌هاي گرمسار براي نشستن هلي‌کوپترهاي آمريکايي علامت‌گذاري کرده‌اند و معلوم بود که عوامل داخلي آمريکا همکاري زيادي با اينها داشتند. در مسگرآباد تهران لباس‌هاي پاسداري که پنهان کرده بودند تا اينها با لباس مبدل وارد تهران شوند پيدا کرديم. بعضي از اين عوامل هم دستگير شدند که از سرمايه‌داران هم بودند. جالب بود در جيب هر کدام از اين لباس‌ها مدارکي را به دست آورديم که آرم کشور عربستان روي اين مدارک بود و کلمات به انگليسي، عربي و فارسي روي اينها نوشته شده بود.

•چه کلماتي؟

مثلا يکي از اين جملات اين بود: «برادر مسلمان، من هم مسلمانم! از خارج آمده‌ام و اينجا گم شده‌ام. به من کمک کن» و… قرار بود اينها اين لباس‌ها را بپوشند. هلي‌کوپترها را در گرمسار بگذارند و از آنجا با ماشين‌هايي که نيروهاي داخلي برايشان آماده کرده بودند به تهران بيايند. برنامه اين بود که هلي‌کوپترها بعدا در محل‌هايي که از قبل مشخص شده بود فرود بيايند. قرار بود اينها در سه جا پراکنده شوند. بخشي در وزارت کشور، که در آن زمان اين ساختمان مال حزب رستاخيز بود مستقر مي‌شدند. حالا نقش عوامل داخلي را من رفته رفته بيشتر روشن مي‌کنم. بالاي ساختمان وزارت کشور مي‌دانيد که يک پد هلي‌کوپتر تعبيه شده است. آن شب چراغ‌هاي اين پد روشن بود براي نشستن بود. تعدادي از نيروهاي اينها قرار بود به وزارت امور خارجه بروند. چون مي‌دانستند تعدادي از گروگان‌ها در وزارت خارجه هستند.

بقيه هم در لانه جاسوسي بودند و قرار بود 4فروند هلي‌کوپتر هم در استاديوم شهيد شيرودي که در آن زمان نامش امجديه بود بنشينند. آن شب نورافکن‌هاي استاديوم شيرودي هم روشن بود. جالب بود که در آن شب تمام پدافندها از فرودگاه مهر‌آباد هم جمع‌آوري شده بود. اينها قرار بود با ماشين‌هايشان که مجهز به کپسول‌هاي خواب‌آور بود، گروگان‌ها را آزاد بکنند و به محل‌هايي که تعيين شده بود منتقل کنند با هلي‌کوپترها اين گروگان‌ها را به منظريه قم منتقل کنند و هم‌زمان هواپيمايي در منظريه قم منتظر بودند تا تمام نيروهاي آزاد شده را از ايران خارج کند. ببينيد چه شعبده‌بازي‌اي راه انداخته بودند. تصميم گرفته بودند اگر هر پرنده‌اي از داخل ايران بلند شد، توسط جنگنده‌هايي که در پايگاه‌هاي هوايي کشورهاي منطقه آماده بود بزنند. و اگر مقاومت خيلي بالا بود 3نقطه، ايران را که پاستور، جماران و يک جايي که وزارت اطلاعات بود بزنند. اينها را در برنامه داشتند که خوشبختانه با ياري خدا اين انقلاب بار ديگر از توطئه‌هاي دشمن نجات يافت.

**** –

[1] – اینها برداشتهای شخصی ایشان است و گر نه نقشه های به دست امده نشانگر مسائلی بیشتر از این و نیز یک کودتا در ارتش ایران است. تیمسار باقری  فرمانده نیروی هوایی و تیمسار شادمهر رئیس ستاد مشترک نیز از همکاران امریکا بوده اند و دستور جمع آوری ضد هوایی ها از فرودگاههای ایران توسط باقری صادر شده بود.

درباره ی سید محمد هاشم پوریزدانپرست

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تسخیر لانه جاسوسی

مطلب پیشنهادی

به بهانه سی چهارمین سالگرد شکست مفتضحانه آمریکا در کویر طبس ، خاطرات مرحوم حجت الاسلام و المسلمین، سید مصطفی رضوی حیدری فرمانده کمیته انقلاب اسلامی و آزاده و جانباز30% انقلاب، امام جمعه فقيد شهرستان فريمان و فرمانده کميته انقلاب اسلامي شهرستان طبس و اولین مسئولی که در سال 1359 در محل حادثه حضور یافت، از حمله نظامي آمريکا در کوير طبس

به بهانه سی چهارمین سالگرد شکست مفتضحانه آمریکا در کویر طبس ، خاطرات مرحوم حجت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *